Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Handledningsuppdraget i förskolan och skolan : En studie om specialpedagogers och rektorers uppfattningar och upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Claudia Kubiak; [2023]
    Nyckelord :Handledning; rektor; specialpedagog; specialpedagogik; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka specialpedagogers och rektorers uppfattningar om handledningsuppdraget och undersöka eventuella överenstämmelser mellan uppfattningar om uppdraget och upplevelser av uppdragets genomförande i praktiken, i verksamheterna förskola och skola. Kopplingar gjordes till systemteorin. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares syn på barns erfarande vid kemiexperiment : En kvalitativ intervjustudie i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ann-Kristine Köhlström; [2022]
    Nyckelord :Chemistry; critical aspects; experience; experiment; preschool; Erfarande; experiment; förskola; kemi; kritiska aspekter;

    Sammanfattning : This study has investigated how preschool teachers perceive the children's experience, actions and assimilation of information through chemistry experiments. Interviews were conducted with six teachers. The informants were given the same basic questions based on an interview guide with spontaneous follow-up questions mixed in. LÄS MER

  3. 3. - Som en raket! : Digitaliserad matematikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Frida Furvall; Ingrid Ruotimaa; [2021]
    Nyckelord :Barns lärande; Bishops sex matematiska aktiviteter; designa; digitalisering; förskollärare; geometriska former; matematik; variationsteorin; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur förskollärare kan iscensätta en matematikundervisning med hjälp av digitala verktyg på ett enkelt och roligt sätt. Läroplanen för förskolan Lpfö 18 anger att barnen ska få möjlighet att utveckla digital kompetens samt att utbildningen ska vara rolig och lärorik (Skolverket, 2018). LÄS MER

  4. 4. Barn i behov av mer ledning och stimulans eller särskilt stöd i förskolan. : En kvalitativ studie kring förskollärares bemötandeperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Mäkelä Öhlund; [2020]
    Nyckelord :Mer ledning och stimulans; särskilt stöd; behov; barn; förskola; bemötande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av semistrukturerade interjuver jämföra hur förskollärare i förskolan arbetar med att uppmärksamma, utforma stöd samt bemöta de barn som behöver mer ledning och stimulans eller särskilt stöd i förskolan. Utifrån studiens syfte utformades två frågeställningar: Hur uppmärksammar och bemöter förskollärare barn som är i behov av mer ledning och stimulans eller särskilt stöd i förskolan? Samt vilket stöd ges till barn i förskolan med behov av mer ledning och stimulans eller särskilt stöd i förskolan?   Studien byggde på en kvalitativansats och använde sig av semistrukturerade intervjuer för insamlandet av data. LÄS MER

  5. 5. ”Det var bara där uppe som den var mycket sne” : En learning study om vardagsteknik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Persson; Lovisa Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Learning study; Stödyta; Teknik i förskolan; Tyngdpunkt; Variationsteori;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att genom förskollärarens förhållningssätt ta reda på hur förskolebarns förståelse kan utvecklas för ett teknikrelaterat lärandeobjekt. För att ta reda på det har en learning study genomförts. Lärandeobjektet är tyngdpunkt och stödyta. LÄS MER