Sökning: "kritiska omdömen"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kritiska omdömen.
1. Variationer i estetiskt lyssnande : nio gymnasieelevers verkliggörande av Wéi biān sān jué
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Utifrån syftet att undersöka de variationer som finns i hur gymnasieelever lyssnar på musik presenterar detta arbete analyser av de beskrivningar som nio gymnasieelever gör av sina lyssningsupplevelser av qínstycket Wéi biān sān jué. Analyserna sker utifrån en syn på estetiska (icke-analytiska) lyssningsmodus som icke-dualistiska–något som lyssnare stämmer sig till och verkliggör snarare än lyssnar på. LÄS MER
2. Konsten, staten och kapitalet : En analys av den konstnärliga högskolans sociala fält
Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för scenkonstSammanfattning : Denna masteravhandling är en undersökning av min professionsidentitet som administratör vid en konstnärlig högskola, där jag utforskar vilka handlingsutrymmen som finns för mina erfarenheter och mitt omdöme som statlig tjänsteman. Mitt syfte är att undersöka vad som formar och styr medarbetares roller och positioner på en konstnärlig högskola, både för de som verkar inom verksamhetsstödet och de som verkar inom kärnverksamheten. LÄS MER
3. Den fjärrstyrda läraren: mellan omdöme och beställning : En kritisk fallstudie om kursutvärderingar
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Föreliggande uppsats har det övergripande syftet att kritiskt diskutera och problematisera användningen av kursutvärderingar på en gymnasieskola. Den kritiska diskussionen har avgränsats till kursutvärderingarnas validitet samt en kritisk diskussion om, och i så fall hur, kursutvärderingar kan användas för att konstruera lärarsubjekt och undervisning. LÄS MER
4. Vem är kritiker i dag? : En jämförande studie av litteraturrecensioner i dagspress och på internet
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka om och hur amatörkritik på internet och sociala medier skiljer sig från kritik i traditionella medier av professionella kritiker. I vår undersökning har vi specifikt fokuserat på litteraturkritik. LÄS MER
5. Digitalisering och lärande i teknikundervisning ur ett elevperspektiv : Ett undervisningsförsök i årskurs 7-9
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Digitaliseringen i samhället påverkar alla medborgare och skolan är inget undantag. Digitala verktyg finns överallt i elevernas vardag och även i klassrummen. LÄS MER