Sökning: "kritiskt reflekterande förhållningssätt"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden kritiskt reflekterande förhållningssätt.
1. “Jag var hungrig och ni gav mig att äta…” : Kyrkan som arena för socialt arbete
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbeteSammanfattning : Denna studie undersöker kyrkan som välfärdsaktör och belyser, utifrån intervjuer med professionella diakoniarbetare, hur protestantiskt kristna kyrkor i Sverige gör socialt arbete. Empiriska data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med 15 diakoniarbetare fördelade över hela landet och analyserats med hjälp av en tematisk analys. LÄS MER
2. "Sammanflätning av teori och vårdpraxis" : Reflektionens betydelse för sjuksköterskan i vården och vårdandet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Reflektion handlar om att träna sig i att fläta samman teoretisk kunskap och praktisk kunskap till en helhet. Det är en färdighet och kvalitet som under sjuksköterskans utbildning framhålls som en betydande del i sjuksköterskeprofessionen. LÄS MER
3. Att rädda dagen. En fallstudie om arbetsrelaterad ohälsa och ledarskap vid en organisationsförändring
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Tidigare forskning har visat att det finns ett samband mellan organisationsförändringar och arbetsrelaterad ohälsa (Dahl 2011; Smollan 2015) och att antalet sjukskrivningar ökat avsevärt (Försäkringskassan 2017). Därför studerades hur ledarskapet och ledares agerande bör se ut för att minska risken för arbetsrelaterad ohälsa vid en organisationsförändring. LÄS MER
4. "En förskola för alla" : Hur inkluderar pedagoger barn med funktionsnedsättning i eller under lässamlingar?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare anpassar lässtunden för att inkludera barn med funktionsnedsättning samt hur stor andel barnlitteratur som behandlar barn med funktionsnedsättning som det finns i förskolan. För att hålla en röd tråd i arbetet och för att uppnå studiens syfte utformade vi två frågeställningar: Vilka metoder använder förskollärare för att inkludera barn med funktionsnedsättning i vardagliga aktiviteter som lässtunden? I vilken omfattning har barnen och arbetslaget på förskolan tillgång till barnlitteratur som berör barn med funktionsnedsättning? Studiens material samlades via två delstudier, en kvantitativ enkätundersökning och fem kvalitativa intervjuer. LÄS MER
5. Förskollärares syn på små barns inflytande och delaktighet i pedagogisk dokumentation - En studie ur ett maktperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningTitel: Förskollärares syn på små barns inflytande och delaktighet i pedagogisk dokumentation - En studie ur ett maktperspektivFörfattare: Therese Månsson BengtssonPå senare år har arbetsverktyget pedagogisk dokumentation blivit ett allt populärare arbetsverktyg i förskolan. Det problematiseras dock att verktyget blivit så pass utspritt som det har i svenska förskolor, då det av personalen kräver ett kritiskt reflekterande förhållningssätt, för att användas på det etiska sätt som det åsyftar. LÄS MER