Sökning: "krock"
Visar resultat 11 - 15 av 83 uppsatser innehållade ordet krock.
11. ”De behöver upptäcka något, något som får dem att tro att det går att göra något” - en inblick i vad KBT-psykoterapeuter upplever är verksamt i sitt terapeutiska arbete
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Studien syftar till att få ökad förståelse för och insikt i KBT-psykoterapeuters upplevelser av vad som är verksamt i psykoterapeutisk behandling. Ett perspektiv som är av intresse utifrån att psykoterapeuters upplevelser av vad som är verksamt inte tidigare har beaktats i forskning, att det i terapeutens vardag kan finnas en krock mellan teori och praktik samt att även om forskning påvisat att psykoterapi är effektivt så finns det lite kunskap kring vad det är som utgör effekten. LÄS MER
12. Krocken : Maskulinitet, frikyrka och ishockey
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka och jämföra frikyrkliga hockeyspelares erfarenheterav maskulinitetsideal och det maskulina identitetsskapandet inom ishockey och i frikyrkligasammanhang, och hur dessa ideal förhandlas. Detta blir intressant då maskulinitetsidealenmellan ishockey och frikyrkan skiljer sig, och maskulinitetsidealen inom ishockeyn blivit ettaktuellt ämne inom samhällsdebatten. LÄS MER
13. Att vara i ett maktnätverk : En kvalitativ studie av pedagogers berättelser kring olika diskurser om barn i relation till utmanande situationer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Föreliggande studie avser att belysa olika diskurser om barn i förskolan i relation till utmanande situationer samt den makt som utspelar sig i relationer mellan pedagog och barn. Makt kan utspela sig genom det uppdrag som pedagoger i förskolan har, att genom styrning och vägledning forma barn för att anpassas till samhällets normer och värderingar. LÄS MER
14. Stigma i gymnasiesärskolan : - Lärares upplevelser av stigma hos elever på gymnasiesärskolan
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Denna uppsats bottnas i vår, som verksamma lärare på gymnasiesärskolan, upplevelse av stigmatisering hos elever på nationella gymnasiesärskolan. Syftet har varit att undersöka om och hur verksamma lärare gymnasiesärskolan upplever stigmatisering hos elever som nyligen blivit placerade på gymnasiesärskolan och hur det påverkar elevernas identitet, lärande och framtidsutsikter. LÄS MER
15. Between national commitments and local actions: the role of regions in climate change mitigation governance : A French case-study
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : The institutional landscape of French regions has evolved in the past decade, both in terms of regional divisions and of competencies carried out by the regional authorities. Especially, the regions have experienced a reinforcement of their role in the planning and implementation of climate change mitigation policies, interacting with all the actors of the French territorial organization, from the State to the local actors. LÄS MER