Sökning: "kropp genus"

Visar resultat 1 - 5 av 140 uppsatser innehållade orden kropp genus.

  1. 1. Om att höra ekon från modets värld -- och om att svara själv : konstruktionen av den ideala medelklasskvinnan mellan hemideologi och konsumtion i det sena 1800-talets Sverige

    Master-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Agnes Holmberg; [2023]
    Nyckelord :mode; genus; respektabilitet; ideal; kropp; moral; skönhet; hälsa; behag; kommodifierad kvinnlighet; medelklass; hemideologi; rådgivningslitteratur; modemagasin; History and Archaeology;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study how the ideal middle-class femininity was constructed through fashion in late 19th century Sweden. Fashion have often been studied through the construction of gender, but this study aspires to show how fashion history also can be enriched when combined with closely related fields such as history of the body and of women’s morality. LÄS MER

  2. 2. En intersektionell maktanalys av Feyre i Sarah J Maas fantasyserie Ett hov av taggar och rosor 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Terese Möller; [2023]
    Nyckelord :Makt; Sarah J Maas; Ett hov av taggar och rosor; Ett hov av dimma och vrede; Intersektionalitet; fantasy; genus; feminism; ras; klass;

    Sammanfattning : I denna uppsats genomförs en intersektionell analys av Sarah J Maas bokserie Ett hov av taggar och rosor. Syftet är att analysera de två första böckerna, Ett hov av taggar och rosor och Ett hov av dimma och vrede utifrån ett intersektionellt perspektiv för att komma fram till hur tillgången till makt ser ut för Feyre. LÄS MER

  3. 3. Uppdukat för särskiljning I det borgerliga hemmet runt sekelskiftet 1900

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Annika Möller; [2022-02-16]
    Nyckelord :Särskiljning; Borgerlighet; Sekelskiftet 1900; Genus; Dukning; bourgeoisie; Distinction of sex and class; the 1900 century;

    Sammanfattning : Sammanfattning Vad kan ett uppdukat bord i en museimonter säga oss om särskiljning av kön och klass i det borgerliga hemmet vid sekelskiftet 1900? Det kommer denna uppsats att undersöka genom att belysa den borgerliga hemideologin och kontextualisera rådgivningsböcker för husmödrar. Att göra skillnad på man och kvinna har allt sedan antikens dagar motiverats på olika sätt, med det gemensamt att kvinnan varit underordnad mannen. LÄS MER

  4. 4. Flicka, pojke, människa : En intersektionell genusstudie med särskilt fokus på maskulinitet i Jessica Schiefauers ungdomsroman Pojkarna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Johanna Zetterström; [2022]
    Nyckelord :Pojkarna; Jessica Schiefauer; intersektionalitet; performativitet; den heterosexuella matrisen; hegemonisk maskulinitet; homosocialt begär; heteronormativitet; kön; sexualitet; ålder; ungdomsroman;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker Jessica Shiefauers ungdomsroman Pojkarna ur ett intersektionellt, genus och maskulinitetsteoretiskt perspektiv. Analysen handlar om hur genus konstrueras och framställs i samverkan med andra kategorier som ålder och sexualitet, men också vad som präglar pojkars umgängeskoder i romanen och hur huvudkaraktären Kims upplevelse av sin egen kropp och identitet utvecklas i förhållande till detta. LÄS MER

  5. 5. Dags att ta kvinnokroppen på blodigt allvar! : En studie om svenska varumärkens diskursiva konstruktion av kvinnors menstruation och självbild

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Julia Lundgren; Clara Nordqvist; [2022]
    Nyckelord :equality; feminism; gender; marketing; media; menstruation; representation; self-image.; feminism; genus; jämställdhet; marknadsföring; menstruation; media; porträttering; självbild; varumärkesidentitet.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out how the female body is portrayed by Swedish brands focused on intimate care products. The focus lies on the brands Libresse and Deodoc and their marketing material on Instagram. A goal-oriented selection was carried out, based on three criteria in order to collect as much relevant material as possible. LÄS MER