Sökning: "kroppen barns tankar"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden kroppen barns tankar.
1. Att förstå den sociala toddlaren : En fenomenologisk videoobservationsstudie om de yngsta barnens samspel och kommunikation i ostrukturerad lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka, förstå och beskriva hur toddlare i förskolan kommunicerar och samspelar med varandra och med pedagogen i den ostrukturerade leken, samt vid vilka tillfällen dessa samspel tar sig uttryck. Forskare inom området uttrycker att forskning om de yngsta barnen i förskolan ökat under de senaste åren, men antyder att vidare forskning om yngre barns lek och samspel är av intresse. LÄS MER
2. Blicken på barnet - blicken på pedagogen : En essäistisk undersökning av blickars betydelse i förskolan
Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : I denna essä undersöker jag blickarnas betydelse i förskolan i relation till de yngsta barnen. För att få en kontrast som förtydligar och tillför mer komplexitet får mitt umgänge med hästar och ridning vara med. I min undersökning av blickarna utgår jag från en glidande skala mellan en varm mjuk blick och en kall hård blick. LÄS MER
3. Lär med kroppen, det fastnar i knoppen : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till utomhuspedagogik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares definition, erfarenheter och tankar om utomhuspedagogik. Vilka möjligheter och hinder anser lärarna att det finns med pedagogiken och vilken påverkan deras syn kan ha för barns meningsskapande. LÄS MER
4. Lek och barns motoriska utveckling i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på leks relation till barns motoriska utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med kunskap om hur förskollärare ser på lek och dess betydelse för barns motoriska utveckling. De har fått dela med sig av sina tankar om hur lek och motorisk utveckling har för relation och vad förskollärare anser är deras roll vad gäller lek och motorisk utveckling. LÄS MER
5. Barns inflytande i förskolan : med fokus på barns perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : För att kunna ge barn inflytande behöver man försöka komma nära barnets perspektiv, vilket man gör genom att lyssna på, försöka förstå och bekräfta barnet. Det ger barnet en upplevelse av att det jag förmedlar, säger eller på olika sätt visar med kroppen- det är viktigt! Att uttrycka sig lönar sig, för då hjälper någon mig. LÄS MER