Sökning: "kroppen barns tankar"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden kroppen barns tankar.

  1. 1. Att förstå den sociala toddlaren : En fenomenologisk videoobservationsstudie om de yngsta barnens samspel och kommunikation i ostrukturerad lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Carlsson; Klara-Maria Göransson; [2023]
    Nyckelord :fenomenologi; förskola; kommunikation; lek; samspel; toddlare; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka, förstå och beskriva hur toddlare i förskolan kommunicerar och samspelar med varandra och med pedagogen i den ostrukturerade leken, samt vid vilka tillfällen dessa samspel tar sig uttryck. Forskare inom området uttrycker att forskning om de yngsta barnen i förskolan ökat under de senaste åren, men antyder att vidare forskning om yngre barns lek och samspel är av intresse. LÄS MER

  2. 2. Blicken på barnet - blicken på pedagogen : En essäistisk undersökning av blickars betydelse i förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Anna Teern; [2023]
    Nyckelord :glances; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; acting; body; cold gaze; soft gaze; techne; phronesis; preschool; younger children; practical knowledge; blickar; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; handlande; kropp; kall blick; mjuk blick; techne; fronecis; förskola; yngre barn; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : I denna essä undersöker jag blickarnas betydelse i förskolan i relation till de yngsta barnen. För att få en kontrast som förtydligar och tillför mer komplexitet får mitt umgänge med hästar och ridning vara med. I min undersökning av blickarna utgår jag från en glidande skala mellan en varm mjuk blick och en kall hård blick. LÄS MER

  3. 3. Lär med kroppen, det fastnar i knoppen : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Elin Gustavsson Lock; Jessie Flodin; [2019]
    Nyckelord :approach; meaning; outdoor education; preschool; reflection; förhållningssätt; förskola; meningsskapande; reflektion; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares definition, erfarenheter och tankar om utomhuspedagogik. Vilka möjligheter och hinder anser lärarna att det finns med pedagogiken och vilken påverkan deras syn kan ha för barns meningsskapande. LÄS MER

  4. 4. Lek och barns motoriska utveckling i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på leks relation till barns motoriska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Lina Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Preschool teacher; play; motor development; preschool; indoor environment; outdoor environ-ment; body; Maurice Merleau-Ponty; Förskollärare; lek; motorisk utveckling; förskolan; inomhusmiljön; utomhusmiljön; kroppen; Maurice Merleau- Ponty;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med kunskap om hur förskollärare ser på lek och dess betydelse för barns motoriska utveckling. De har fått dela med sig av sina tankar om hur lek och motorisk utveckling har för relation och vad förskollärare anser är deras roll vad gäller lek och motorisk utveckling. LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande i förskolan : med fokus på barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Andersson; Jessica Svensson; [2018]
    Nyckelord :inflytande; förskola; förhållningssätt; barn; delaktighet;

    Sammanfattning : För att kunna ge barn inflytande behöver man försöka komma nära barnets perspektiv, vilket man gör genom att lyssna på, försöka förstå och bekräfta barnet. Det ger barnet en upplevelse av att det jag förmedlar, säger eller på olika sätt visar med kroppen- det är viktigt! Att uttrycka sig lönar sig, för då hjälper någon mig. LÄS MER