Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. KOMMODIFIERING AV KROPPSAKTIVISMEN. En kvantitativ och etnografisk innehållsanalys av svenska kroppsaktivsters innehåll på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Clara Nicklasson; [2024-03-04]
    Nyckelord :Kommodifiering; kroppsaktivism; influencers; influencer marketing; Instagram; postfeminism; nyliberalism;

    Sammanfattning : Throughout the history, women have been exposed to and affected by normative ideals concerning their appearance and body-size. As an opposition to this, certain political movements have evolved and grown, like body- and fat activism, to challenge the current destructive ideals. LÄS MER

  2. 2. PICTURE-NOT-SO-PERFECT? En semiotisk bildanalys av hur Instagramanvändare gestaltar verkligheten under hashtagen #Instagramvsreality

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Alicia Svensson; Erica Nilsson Harvanek; [2023-03-10]
    Nyckelord :Kroppsideal; normer; ideal; kroppsaktivism; sociala medier; gestaltning; #Instagramvsreality;

    Sammanfattning : Executive summary Social media has become a huge part of everyday life. With it, editing and manipulation of images to post online has increased. Several studies have proven that retouched images can have a great negative impact on people’s self image and mental health. LÄS MER

  3. 3. Kroppsaktivism i sociala medier : En studie om individers förhållningssätt till ideal i instagramflöden

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Josefine Berggren; Kristina Hagstedt; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Publicering på sociala medier är ett vanligt förekommande fenomen, det är något som många unga gör dagligen. Genom publicering på sociala medier delar individer med sig av sitt vardagsliv, arbetsliv alternativt arbetar aktivt med marknadsföring av sig själv eller företag. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ intervjustudie om kroppsaktivism

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Amanda Romedahl; Sahra Kinana; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Åtta unga kvinnor (22–28 år) har deltagit i denna kvalitativa undersökning, som belyst ämnet kroppsaktivism och som utförts med e-postintervjuer, samtliga användare av sociala medier. Målet har varit att undersöka unga kvinnors upplevelser av ämnet kroppsaktivism. LÄS MER

  5. 5. THE GUYS WHO DON’T FIT IN THE BOX - En kvalitativ studie om hur icke-vita personer framställs på kroppsaktivistiska konton på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Husam Katileh; [2021-07-01]
    Nyckelord :Kroppsaktivism; fettaktivism; digital aktivism; marginaliserade grupper; sociala medier; Instagram;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur kroppsaktivistiska rörelser representerar icke-vita personer på Instagram, och ifall detta utmanar de dominanta maktstrukturerna eller inte Teori: Intersektionalitet, kritisk diskursanalys Metod: Kvalitativ innehållsanalys Material: Inlägg på Instagram från fyra olika kroppsaktivistiska konton Resultat: Resultatet visar att icke-vita personer ofta framställs som ett koncept eller ett objekt som representerar något annat. I några fall framställs de som individer och då läggs fokuset på deras individuella berättelser som speglar den marginaliseringen och det förtrycket de utsätts för. LÄS MER