Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur representeras genus i webbshoppen på klädföretaget I Can I Will? : En kvantitativ och kvalitativ analys med fokus på kroppspositivitet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Mimi Dettwiler; [2023]
    Nyckelord :Advertising; body image; body language; body height; body positivism; body weight; commodities; clothing size; gender; gender differences; gender roles; gym clothing; I CAN I WILL; ICIW; male gaze; orthoexia; overweight; representation; stereotypes; the ideal body; training; underweight; Genus; handelsvara; I CAN I WILL; ICIW; klädstorlekar; kroppsbild; kroppsideal; kroppspositivism; kroppsspråk; kroppsvikt; könsroller; könsskillnader; längd; male gaze; ortorexi; reklam; representation; stereotyper; träning; träningskläder; undervikt; övervikt.;

    Sammanfattning : This paper uses a quantitative and qualitative approach to analyze whether the Swedishfitness clothing brand I Can I Will’s representation in their online shop corresponds with theirspoken concept of being a brand for everyone who works out regardless if you are training togain strength, change your looks or just because you enjoy it. The quantitative analysisinvestigates the models length compared to height statistics around the world, and theirclothing size relative to social norms about the ideal body. LÄS MER

  2. 2. ”Man måste nå en kropp som inte ens finns på riktigt” : En Kvalitativ undersökning om ungdomars syn på attityder till kroppsideal och dess påverkan på deras träning på gym

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnea Welander; [2022]
    Nyckelord :body ideal; adolescents; social media; gym; weightlifting; kroppsideal; ungdomar; sociala medier; gym; styrketräning;

    Sammanfattning : I puberteten blir ungdomar lättare påverkade av sociala mediernas kroppsideal och det fins en risk att de tvingar sig genom farliga dieter och träningsmetoder för att försöka skapa den ”perfekta kroppen”. Detta kan sluta med att många ungdomar sätter för höga krav på sin egen kropp och riskerar sin hälsa för att se ut som på bilderna på sociala medier. LÄS MER

  3. 3. Arnold är stark, Zlatan är bäst och Svensson är man : en text- och bildanalys av tidskrifter om mäns kroppsideal

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Carmen Walker; Ebba Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Män; kroppsideal; mannens kropp; sinnesmarknadsföring; färgpsykologi; media; marknadsföring;

    Sammanfattning : As a further study of the authors' previous work on how the concept of body ideal is defined in gym culture and how body ideal affects the individual, the authors in this work have included media influence as a problem. The question that is answered is “How has the media portrayed the male body, then compared to now? (from 2010 onwards)” and ”How has the picture changed over time with similarities and differences?". LÄS MER

  4. 4. Personlig träning som hälsofrämjande och vikten av kroppsligt kapital

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Daniel Olsson; [2021]
    Nyckelord :Bodily capital; body image; health promotion; interviews; personal training.; Intervjuer; hälsofrämjande; kroppsideal; kroppsligt kapital; personlig träning;

    Sammanfattning : Fysisk inaktivitet är ett växande samhällsproblem. Yrket som personlig tränare kan ha en viktig roll i arbetet för att främja hälsa. De arbetar främst på kommersiella gym som har som mål att vara ekonomiskt vinstdrivande. Det kan därför finnas en konflikt mellan att arbeta hälsofrämjande och fokusera på att sälja sina tjänster. LÄS MER

  5. 5. Kvinnliga styrketränarens syn på doping : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelse och attityd mot doping i sin gymmiljö.

    L2-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Linnea Welander; [2020]
    Nyckelord :doping; women; ideal body; social problematic; weightlifting; gym; doping; kvinnor; kroppsideal; samhällsproblematik; styrketräning; gym;

    Sammanfattning : Introduction: The use of doping has become more normal outside of performance sports. People working out at the gym focus on creating a perfect body image. Social media shows us how we should look or eat to become more accepted by society. The female body image has changed over the years. LÄS MER