Sökning: "kroppsideal kultur"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden kroppsideal kultur.
1. Idrottskulturens påverkan på självkänslan – ur ett genusperspektiv : ”Ingenting är någonsin perfekt, även fast det är väldigt bra”
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : I Sverige finns en allmän uppfattning om att idrotten är god och har en positiv inverkan på såväl individ som samhälle. Däremot är idrottens roll komplex och forskningen på huruvida det finns en korrelation mellan idrottsdeltagande och upplevd självkänsla är mer delad. LÄS MER
2. Från skärmen till hjärnan: En studie av kvinnors uppfattningar och tolkningar av kroppsrepresentation online : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Den här studien undersöker hur kvinnor upplever och tolkar hur kvinnokroppens representation i sociala medier påverkar deras självkänsla och psykiska hälsa. Genom en översikt av tidigare forskning, intervjuer med sex kvinnor i åldern 20-30 år samt tillämpning av social inlärningsteori och receptionsforskning, syftar vi till att ge en nyanserad insikt i detta viktiga samhällsproblem och ge läsarna en stark teoretisk grund för att förstå problemet. LÄS MER
3. Kvinnors upplevelse av levd kropp efter att ha genomgåtten hysterektomi, med eller utan samtidig ooforektomi
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Hysterektomi innebär borttagande av livmodern och är idag ett av de vanligaste ingreppen inom kirurgisk gynekologi i Sverige. Indikationer för att genomgå hysterektomi innefattar bland annat svåra blödningstillstånd, smärta, myom, endometrios samt malignitet. LÄS MER
4. Hur representeras genus i webbshoppen på klädföretaget I Can I Will? : En kvantitativ och kvalitativ analys med fokus på kroppspositivitet
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : This paper uses a quantitative and qualitative approach to analyze whether the Swedishfitness clothing brand I Can I Will’s representation in their online shop corresponds with theirspoken concept of being a brand for everyone who works out regardless if you are training togain strength, change your looks or just because you enjoy it. The quantitative analysisinvestigates the models length compared to height statistics around the world, and theirclothing size relative to social norms about the ideal body. LÄS MER
5. Kroppsaktivism i sociala medier : En studie om individers förhållningssätt till ideal i instagramflöden
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Publicering på sociala medier är ett vanligt förekommande fenomen, det är något som många unga gör dagligen. Genom publicering på sociala medier delar individer med sig av sitt vardagsliv, arbetsliv alternativt arbetar aktivt med marknadsföring av sig själv eller företag. LÄS MER