Sökning: "kroppsideal"

Visar resultat 16 - 20 av 255 uppsatser innehållade ordet kroppsideal.

  1. 16. "Jag såg aldrig killar som mig själv" : En kvalitativ intervjustudie om hur unga män uppfattar hälso- och kroppsideal som presenteras på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Mohamed Abukar; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 17. Den perfekta kroppen : En kvantitativ studie om muskeldysmorfi

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Gabriel Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Body ideal; body image; psychological health and disorders; strength training; bodybuilding; personality disorders; men and women; Kroppsideal; kroppsuppfattning; psykologisk hälsa och ohälsa; styrketräning; bodybuilding; personlighetsstörningar; män och kvinnor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Muskeldysmorfi (MD) är en psykologisk störning som kännetecknas avatt en person är tvångsmässigt bekymrad över sin upplevda brist på muskulatur. MDkan ha betydande negativa effekter på en persons liv, vilket kan leda till socialisolering, ökad risk för missbruk och psykisk ohälsa. LÄS MER

  3. 18. Hur representeras genus i webbshoppen på klädföretaget I Can I Will? : En kvantitativ och kvalitativ analys med fokus på kroppspositivitet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Mimi Dettwiler; [2023]
    Nyckelord :Advertising; body image; body language; body height; body positivism; body weight; commodities; clothing size; gender; gender differences; gender roles; gym clothing; I CAN I WILL; ICIW; male gaze; orthoexia; overweight; representation; stereotypes; the ideal body; training; underweight; Genus; handelsvara; I CAN I WILL; ICIW; klädstorlekar; kroppsbild; kroppsideal; kroppspositivism; kroppsspråk; kroppsvikt; könsroller; könsskillnader; längd; male gaze; ortorexi; reklam; representation; stereotyper; träning; träningskläder; undervikt; övervikt.;

    Sammanfattning : This paper uses a quantitative and qualitative approach to analyze whether the Swedishfitness clothing brand I Can I Will’s representation in their online shop corresponds with theirspoken concept of being a brand for everyone who works out regardless if you are training togain strength, change your looks or just because you enjoy it. The quantitative analysisinvestigates the models length compared to height statistics around the world, and theirclothing size relative to social norms about the ideal body. LÄS MER

  4. 19. Bakom den perfekta bilden : En kvalitativ studie om hur manliga gymnasieelever i Sverige förhåller sig till kroppsideal genom användningen av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Alva Waldenström Timén; Julia Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Body ideal; social media; young men; impact;

    Sammanfattning : In todays society, social media is a large part of everyday life. Studies in Sweden show that young people consume a large amount of the total use of social media. They highlight that young women feel anxiety and stress about their own body image, it also shows that there is a lack of research on how young men perceive their bodies in Sweden. LÄS MER

  5. 20. “Jag skulle säga att jag mer ser det som en tragik än komik” : En kvalitativ intervjustudie om mottagande av skämt om stereotyper i sitcomen Friends.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Linnéa Andersson; Emma Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Stereotypes; Reception; Generations; Sitcom; Friends; Fandom; Stereotyper; Mottagande; Generationer; Sitcom; Friends; Fandom;

    Sammanfattning : Sitcoms uppgift är att förmedla humor genom att representera stereotyper i samhället (Millis, 2005). Vissa forskare har en mer positiv ingång till användandet av stereotyper i sitcoms (Marcin, 2011), medan andra ställer sig kritiska till det (Biagi, 2001). Den kritiska ingången motiveras med att stereotyper felrepresenteras. LÄS MER