Sökning: "kroppslig lek"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden kroppslig lek.

  1. 1. Att förstå den sociala toddlaren : En fenomenologisk videoobservationsstudie om de yngsta barnens samspel och kommunikation i ostrukturerad lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Carlsson; Klara-Maria Göransson; [2023]
    Nyckelord :fenomenologi; förskola; kommunikation; lek; samspel; toddlare; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka, förstå och beskriva hur toddlare i förskolan kommunicerar och samspelar med varandra och med pedagogen i den ostrukturerade leken, samt vid vilka tillfällen dessa samspel tar sig uttryck. Forskare inom området uttrycker att forskning om de yngsta barnen i förskolan ökat under de senaste åren, men antyder att vidare forskning om yngre barns lek och samspel är av intresse. LÄS MER

  2. 2. Motorik och dess prediktorer : En deskriptiv pilotstudie i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Filip Fröberg; [2022]
    Nyckelord :Constructivism; intervention; motor development; motor skill observation; motor training; physical education; Konstruktivism; intervention; motorisk utveckling; motorisk träning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Inom en idrott och hälsa (IDH)-miljö, är syftet med denna studie (1) att fastställa effekten av motorisk träning på barn; (2) identifiera korrelerade prediktorer för motorik. Genom en systematisk informationssökning tillhandahålls en omfattande bakgrund som beskriver en uppsjö av framgångar inom motoriska inteventionsstudier och påverkade områden. LÄS MER

  3. 3. Uterummet : - Vad säger förskollärare om utomhusundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Ungvari; Lina Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lek; Undervisning; Utomhusmiljö;

    Sammanfattning : I arbetet undersöker vi vad förskollärare säger om utomhuspedagogik och hur de använder uterummet i sin verksamhet. Via studien besvaras undersökningsfrågan vilka faktorer som förskollärare ser som betydande för arbetet med utomhuspedagogik i förskolan. 19 förskollärare har genomfört en enkätundersökning online. LÄS MER

  4. 4. Barns fysiska aktivitet i förskolans miljö : - En intervjustudie utifrån förskollärares beskrivningar av sitt arbetssätt med barns fysiska aktivitet  

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Mimmi Strandberg; Julia Immonen; [2019]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; förskolans miljö; förskolebarn; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa förskollärares beskrivningar av sitt arbete med barns fysiska aktivitet i förskolans miljö. Studien är en kvalitativ studie som genomförs med tre semistrukturerade intervjuer med förskollärare. Förskollärarna arbetar på tre olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Lek för lekens skull : En fältstudie av meningsskapande i barnens fria lek på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Löfstrand; [2018]
    Nyckelord :Fri lek; meningsskapande; förskola; Gadamer; horisont; horisontsammansmältning;

    Sammanfattning : Lek som en spontan aktivitet fritt vald av barnen, utan aktiv vuxen-styrning eller lärandemål (s.k. ”fri” lek), är enligt många väldigt viktig för barn. LÄS MER