Sökning: "kroppsspråk autism"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden kroppsspråk autism.

  1. 1. Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan : En studie om kommunikation, samspel och delaktighet för barn med autism med eller utan intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Annika Dahlman; [2018]
    Nyckelord :AKK; Autism; Intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med fördjupad kunskap om alternativ och kompletterande kommunikation för barn med autism med eller utan intellektuell funktionsnedsättning genom att undersöka vilka former de erbjuds samt hur dessa används på förskolan med fokus på kommunikation, samspel och delaktighet i verksamheten. Studien är kvalitativ och har utgått från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Att börja använda ett högteknologiskt AKK : En 6-årings kommunikativa förmågor under de första månaderna efter introduktion av en pratapparat

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Jessica Jonsson; Olsson Ronja; [2017]
    Nyckelord :augmentative and alternative communication; AAC; high tech; speech generating device; SGD; communication; communicative; resources; observation; conversation analysis; CA; multimodal interaction analysis; alternativ och kompletterande kommunikation; AKK; högteknologisk; kommunikativ; observation; samtalsanalys; CA; multimodal interationsanalys;

    Sammanfattning : When an individual’s ability to communicate with speech does not function as expected, in many cases, augmentative and alternative communication, (AAC), can serve as a support interaction with other persons. The purpose of this study is to investigate how a specific child’s communicative possibilities and abilities develop during the first months after introducing a speech generating device. LÄS MER

  3. 3. Högfungerande autism - en studie kring kommunikation och interaktion i klassrummet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Randi Kallesten; [2014-04-10]
    Nyckelord :autism; högfungerande autism; Asperger syndrom; kommunikation; interaktion;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att studera hur kommunikationen och interaktionen i klassrummet mellan elever med högfungerande autism eller Asperger syndrom, deras lärare och medelever gestaltar sig. Teori Sociokulturellt perspektiv Studien tar utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet, att man lär sig och utvecklas i samhandling och samspel med andra, samt i den kontexten man befinner sig i. LÄS MER

  4. 4. Att tala utan tal. En studie om alternativ och kompletterande kommunikation

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Nolberger-Wallentén; [2012-10-04]
    Nyckelord :alternativ och kompletterande kommunikation; AKK; autism; kommunikativa kompetenser; sociokulturellt perspektiv; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Bakgrund I mitt arbete som specialpedagog inom särskolan möter jag elever som har begränsningar i sin kommunikativa förmåga. För vissa av dem innebär det att de inte har ett talat språk. Deras kommunikation kan bestå av bilder, ljud, kroppsspråk, tecken mm. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers arbetssätt med barn med autism

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Olof Wiman; [2012]
    Nyckelord :Autism; bemötande; individanpassning; samspel; skola;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att få kunskap om hur arbetet med autistiska barn i grundskolan, årskurs fyra till sex, går till och hur pedagogen kan tillgodose deras behov på bästa sätt. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om autism. LÄS MER