Sökning: "kroppsspråk och gester"

Visar resultat 21 - 25 av 75 uppsatser innehållade orden kroppsspråk och gester.

  1. 21. Sjuksköterskors erfarenheter av olika kommunikationssätt vid språkbarriärer mellan sjuksköterska och patient : En litteraturstudie

    M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Jasmina Sabani; Ilma Djopa; [2019]
    Nyckelord :Erfarenheter; kommunikationssätt; patient; sjuksköterska; språkbarriärer.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjukvården idag möter patienter med andra kulturella bakgrunder. Detta innebär att sjuksköterskor ständigt hamnar i situationer som kräver en ansträngande kommunikation för att förstå varandra, då språket inte är gemensamt. LÄS MER

  2. 22. Att tala i svenskämnet i årskurserna F–3 : Intervjustudie med lärare i ämnet svenska om arbete med att utveckla talförmågan hos elever med talängslan och selektiv mutism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Caroline Backström; [2019]
    Nyckelord :svenskämnet; dialogisk teori; intervju; tala; talängslan; selektiv mutism;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med den här studien var att undersöka vilka förutsättningar några utvalda lärare i ämnet svenska erbjuder elever i f-3 med talängslan eller selektiv mutism, i syfte att utveckla deras talförmåga. Att tala är centralt i svenskämnet och studien fokuserar på de förutsättningar de utvalda svensklärarna ger elever som på något sätt har svårt med talet. LÄS MER

  3. 23. Barns språkbruk - En studie om hur barns grundvärderingar lärs in genom interaktion ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lovisa Arkenlund; [2019]
    Nyckelord :Genus; Barn; Children; gender; förskola; preschool;

    Sammanfattning : Forskningsstudiens syfte är att belysa hur samspelet i leken mellan flickor och pojkar, samt interaktionen mellan förskolans personal och barn, kan utveckla barns språkbruk ur ett genusperspektiv, och hur det sociokulturella kapitalet påverkar kommunikation och samspel hos både barnen och förskolepersonal. Följande frågor har undersökts: Hur urskiljs barns värderingar genom språkbruket beroende på kön? Vilka faktorer går att finna i barns lek och interaktion sett ur ett sociokulturellt och ur ett genusperspektiv?Studiens teoretiska ram utgörs av ett barndomssociologiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 24. Pedagogers arbete med kommunikation : En studie om alternativ kompletterande kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Alternativ kompletternade kommunikation; förskola; TAKK; GAKK; inkludering;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ etnografisk studie där syftet med studien är att synliggöra vilka och i vilken mån pedagoger inom förskolan, använder olika metoder för att skapa möjligheter till en kommunikativ och inkluderande miljö för alla barn. Lärande sker ofta i sociala sammanhang där alternativ kompletterande kommunikation (AKK) kan skapa förutsättningar för individen, gällande sociala kompetenser, ökat självförtroende samt välmående. LÄS MER

  5. 25. En samling av redskap - En studie om kommunikativa redskap i samlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elise Bjurström; Amanda Hjertsäll; [2018]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; kommunikation; ickeverbalt språk; verbalt språk; sociokulturellt perspektiv; barnperspektiv; samling; kommunikativa redskap;

    Sammanfattning : Kommunikation och språk utgör en stor del av människors samspel med varandra i nutidens samhälle. De barn som av olika anledningar inte besitter det verbala språket kan få stöd genom olika kommunikativa redskap. Pedagogerna i förskolan är grunden för detta. LÄS MER