Sökning: "kroppsspråk spel"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden kroppsspråk spel.

  1. 1. Icke-verbal kommunikation och animation : Animation av oärlighet för ansiktslösa karaktärer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Elin Munter; [2022]
    Nyckelord :Icke-verbal kommunikation; Kroppsspråk; Animation; Lögn; Spel;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt om betraktare kan urskilja att en animerad ansiktslös karaktär har negativa intentioner och försöker ljuga, enbart genom hur dess kroppsspråk animeras. Undersökningen genomfördes med kvantitativa enkäter, där testdeltagarna fick studera två olika animationer av en 3D-modell. LÄS MER

  2. 2. DEN GODA OCH DEN FULA: Spelarens uppfattning av relationen mellan spelkaraktärers moral och deras design

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Knut Hindersson; Andreas Gunnman; [2021]
    Nyckelord :Karaktärsdesign; spel; grafik; moral; ondska; attraktivitet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur karaktärsdesign används i spel och annan media för att väcka känslor i åskådaren. Studien fokuserar på vad som får en karaktär att upplevas som ond eller god. Fokus ligger även i hur attraktivitet påverkar hur karaktärens moral upplevs. LÄS MER

  3. 3. Genus, stereotyper och spel : En studie om igenkänning av stereotypt kroppsspråk hos spelkaraktärer utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sophie Högsta; Carl Myhrén; [2019]
    Nyckelord :Genus; kroppsspråk; stereotyper; spel; representation;

    Sammanfattning : Stereotyper, gällande bland annat genus, förekommer ofta i spel, och därför har vi valt att granska detta område. Arbetets frågeställning löd: Vilka attityder har grafiker inom spelutveckling till stereotypa könsrepresentationer av spelkaraktärer, samt hur, och varför, de skulle kunna implementera dessa åsikter i framtida dataspel för att återspegla mer inkludering och mångfald genom karaktärsdesign? För att besvara frågeställningen skapades två 3D-modellerade karaktärer, en man och en kvinna, som sedan poserades i 10 stereotypa kroppshållningar. LÄS MER

  4. 4. Designheuristiker och Barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Pontus Hållberg; [2019]
    Nyckelord :Design; Piaget; Heuristiker; Spel;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt om barn uppfattar information i ett brädspel baserat på designheuristiker. Designheuristikerna har arbetats fram med inspiration och stöd från teorier hämtade från Koivisto och Korhonen (2014) och Federoff (2002).Brädspelet spelades sedan av deltagare i åldrarna sju och åtta. LÄS MER

  5. 5. HUR PÅVERKAR EXPRESSIVA ANIMATIONER NPC:ER? : En studie om hur NPC:er uppfattas baserat på dess kroppsspråk under dialogscener i spel.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Tim Eriksson Norén; [2018]
    Nyckelord :Kroppsspråk; Expressivitet; Animation; Dialogscener;

    Sammanfattning : Arbetet undersöker hur expressivt kroppsspråk i animationer hos karaktärer i rollspeldialoger påverkar hur de uppfattas. Arbetet grundas i frågeställningen, ”På vilket sätt påverkar ett mer expressivt kroppsspråk tolkningen av en NPC? Om det påverkar, på vilket sätt får det då NPC:n att upplevas annorlunda?” I tidigare forskning om kroppsspråk och gesters betydelse för kommunikation och designteorier för NPC:er har arbetets grund byggts upp. LÄS MER