Sökning: "kultur export"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden kultur export.

  1. 1. "Blott Sverige svenska krusbär har" : En kvalitativ studie om nation branding av svensk måltidskultur

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Jogér Sebastian; [2022]
    Nyckelord :turism; måltidsturism; marknadsföring; måltidskultur; kultur; mat; foodie; nation branding; storytelling; profilering;

    Sammanfattning : This candidate thesis contains a qualitative study of how Sweden markets its gastronomicculture internationally through nation branding. The study was conducted through adeductive research approach. Through nation branding, Sweden has become the new, littlestar on the gastronomic world scene. LÄS MER

  2. 2. Interaktiv förpackningsdesign: Grafisk formgivning av K-pop album och dess inflytande på konsumentbeteende : Hur kan formgivningen av K-pop album och relaterad merch påverka konsumentbeteende?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sana Adilnor; [2022]
    Nyckelord :kpop; identity-making; fandom; consumer behavior; parasocialism; kpop album; kpop merch; artist memorabilia; fan culture; collecting merch; participatory culture; idol consumption; korean popular culture; hallyu; k-pop; k-pop album; graphic design; south korea; photocard; unboxing; packaging design; k-pop merchandise; kpop; identitetsskapande; fandom; konsumentbeteende; parasocialism; kpop album; kpop merch; kändismemorabilia; fankultur; merchsamlande; deltagarstyrd kultur; participatorisk kultur; idolkonsumtion; koreansk populärkultur; sydkorea; k-pop; k-pop album; fotokort; unboxing; hallyu; förpackningsdesign;

    Sammanfattning : With the rise of Hallyu, or the global export of Korean culture also commonly known as ‘The Korean Wave’, South Korea has become a big trendsetter in recent years: whether it be within fashion and K-Beauty skincare or Korean movies and drama series, to Korean popular music, also known under the umbrella term K-pop. What these categories have in common are their strong ties to visual aesthetics and K-pop is known for its very colourful and maximalist design, which is also a key characteristic to why K-pop as a phenomenon has been particularly attractive and has managed to captivate fans all over the world. LÄS MER

  3. 3. Rätten till sin kultur och identitet : -En konsekvensstudie om hur samernas kulturarv påverkas av den planerade gruvan i Gállok/Kallak

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Adrian Nordmark; [2022]
    Nyckelord :Gruvnäring; Kallak; Kulturarv; Rennäring; Samer;

    Sammanfattning : Gruvindustrin i Norrland har ökat markant de senaste åren tack vare den ökade efterfrågan på malm och mineraler. Sverige är ett viktigt gruvland och intresset för svenska mineraltillgångar har ökat markant de senaste åren. Sverige står för cirka 93 % av all export av malm och mineraler inom EU. LÄS MER

  4. 4. Arkivexempel: K-Pop Design: Visual Aesthetics In Korean Popular Culture (designprojekt) och Interaktiv förpackningsdesign: Grafisk formgivning av K-pop album och dess inflytande på konsumentbeteende (kandidatuppsats) : Komplett arkivexempel för Kandidatuppsats (15hp) och Designdokumentation (15hp)

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sana Adilnor; [2022]
    Nyckelord :kpop; identitetsskapande; fandom; konsumentbeteende; parasocialism; kpop album; kpop merch; kändismemorabilia; fankultur; merchsamlande; deltagarstyrd kultur; participatorisk kultur; idolkonsumtion; koreansk populärkultur; sydkorea; k-pop; k-pop album; fotokort; unboxing; hallyu; förpackningsdesign;

    Sammanfattning : With the rise of Hallyu, or the global export of Korean culture also commonly known as ‘The Korean Wave’, South Korea has become a big trendsetter in recent years: whether it be within fashion and K-Beauty skincare or Korean movies and drama series, to Korean popular music, also known under the umbrella term K-pop. What these categories have in common are their strong ties to visual aesthetics and K-pop is known for its very colourful and maximalist design, which is also a key characteristic to why K-pop as a phenomenon has been particularly attractive and has managed to captivate fans all over the world. LÄS MER

  5. 5. ”Kallar ni detta feministisk utrikespolitik era självgoda hycklare?” En diskursanalys av Sveriges feministiska utrikespolitik

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Malin Fredin; [2020]
    Nyckelord :feministisk utrikespolitik; feministisk handelspolitik; feminism; jämställdhet; export; dissonans; hyckleri; diskursanalys; WPR;

    Sammanfattning : Studiens syfte är undersöka om det finns tendenser till dissonans mellan den svenska feministiska utrikespolitiken och handelspolitiken. Detta genom att analysera hur problem framställs i Regeringens skrivelse om feministisk utrikespolitik samt Sveriges export- och investeringsstrategi med hjälp av Carol Bacchis diskursanalytiska ”What’s the problem represented to be”-metod. LÄS MER