Sökning: "kultur företag konst"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden kultur företag konst.

  1. 1. Viljan att uppleva och hjälpa till, grundad i postkoloniala normer : Motiv till internationellt volontärarbete

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Linnéa Öman Olsson; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; Femininitet; Klass; Postkolonialism; Volontärturism;

    Sammanfattning : Volontärturism har kritiserats som ett fenomen vilket uttrycker postkoloniala normer ochvärderingar där volontärförmedlande organisationer samt företag målar upp en förenklad bildav internationellt hjälparbete. Tidigare forskning har pekat ut unga kvinnor från medelklassensom främsta resenärer på volontärresor och utgör därför urvalet till denna studie. LÄS MER

  2. 2. Mode har inget kön : Föreställningar om HBTQIA+ -personer i Zalandos reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alice Eriksson; [2023]
    Nyckelord :CDA; Zalando; LGBTQIA ; hegemony; ideology; marketing; neoliberalism; pink washing; woke capitalism; Kritisk diskursanalys; Zalando; HBTQIA ; hegemoni; ideologi; nyliberalism; woke capitalism; pinkwashing;

    Sammanfattning : In this study I examine what conceptions of LGBTQIA+ people that are represented in Zalando’s advertising campaigns for unisex fashion. This study was conducted with critical discourse analysis with multi modal features on two of Zalando’s unisex themed campaigns from 2022. LÄS MER

  3. 3. Att skapa en infrastruktur för ständiga förbättringar : En fallstudie hos ett snabbväxande företag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Eleonore Höddelius; Olivia Nordström; [2022]
    Nyckelord :Ständiga förbättringar; Infrastruktur;

    Sammanfattning : The concept of continuous improvement has a critical part in quality development. Even though there is a greater understanding of the importance of working with continuous improvements, the concept is often perceived as problematic to implement and to work with in the long term. LÄS MER

  4. 4. Grön retorik? : En kvalitativ semiotisk analys av Oatly’s visuella retorik i Sustainability Report 2020

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Amalia Enulf; [2022]
    Nyckelord :Visual rhetoric; Oatly; greenwashing; visuell retorik; Oatly; greenwashing;

    Sammanfattning : Det blir ett alltmer vanligt krav på företag att redovisa hållbarhet i sin produktion. Oatly är ett företag som gjort hållbarhet och miljöaktivism till en del av sin varumärkesidentitet. Denna studie undersöker hur de uttrycker denna identitet i Sustainability report 2020. LÄS MER

  5. 5. Paketering av tequila : Vilka typer av representationer förekommer i paketeringen och marknadsföringen av tequila i Mexiko, USA och Sverige och vad säger det om respektive marknader?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ossian Gynther; [2022]
    Nyckelord :Graphic design; marketing; representation; semiotic analysis; tequila; Grafisk design; marknadsföring; representation; semiotisk analys; tequila;

    Sammanfattning : Denna studie är en visuell semiotisk analys av tre olika märken av tequila i tre olika länder och hur deras flaskor presenteras och representeras visuellt. Studien tittar på de mest sålda tequilaflaskorna i respektive land och genom det kanske man förstår vad det säger om det landet och deras förhållande till tequila men även Mexiko. LÄS MER