Sökning: "kultur humor"

Visar resultat 11 - 15 av 56 uppsatser innehållade orden kultur humor.

  1. 11. AMK Morgon: ”ett gäng clowner i direktsändning” : En samtalsanalytisk studie om roller och vad man får skämta om i en livesänd komikerpodcast

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Max Grönblad Ribjer; [2022]
    Nyckelord :Samtalsanalys; samtalsanalys av humor; podcast; skrattets källa; roller; social identitet; maskulinitet;

    Sammanfattning : Den här samtalsanalytiska studien undersöker hur skämtandets gränsdragningar sker inom den sociala kontexten av en livesänd komikerpodcast. Genom att undersöka skrattets källa och utifrån vilka olika performativa roller saker sägs har studien ringat in hur det ser ut när manliga komiker kommer överens om vad man får skämta om. LÄS MER

  2. 12. Oskulder och Chads : En multimodal diskursanakys av incelrörelsens memekultur

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Johan Bränberg; Rasmus Weinemo; [2021]
    Nyckelord :incel; meme; multimodal; discourse; “pepe the frog”; femoid; chad; cuck; soyboy; normie; blackpill;

    Sammanfattning : This study is a multimodal discourse analysis of how involuntary celibates, commonly known as incels, use memes in their discourse to create a group identity. The study focuses on memes used on the internet forum Incels.is. Through an examination of 100 threads on the forum the study has picked out the 7 most frequently used memes for analysis. LÄS MER

  3. 13. Ordvitsar i reklam, hajar du? : En kvalitativundersökning om attityder till och förståelse av ordvitsar i reklam hos modersmålstalare och andraspråkstalare av svenska.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Caroline Söderlund Buitrago; [2021]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; humor; ordvitsar; reklam; ordvitsar; L1- och L2-talare; L1- och L2-informanter; L2-inlärare.;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks förståelse av och attityder till ordvitsar i reklamerna Lidl  ”Lidl är Lidl. Allt annat är olidligt.” och Delicato ”Tallriksmodellen”. Syftet med undersökningen är att ta reda på likheter och skillnader för L1- och L2-talare av svenska i deras attityder och förståelse av ordvitsar i en reklam. LÄS MER

  4. 14. Hemskt kul? : En undersökning om användningen av hemska fenomen ihumorformen roast

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Victor Stenqvist; [2021]
    Nyckelord :Roast; mörk humor; stand up; lek; inkongruensteorin; Fredrik Andersson; Messsiah Hallberg; Nikki Glaser;

    Sammanfattning : Denna uppsats använder en kvalitativ analys för att undersöka delar av anföranden i roastprogram framförda av ståuppkomikerna Fredrik Andersson, Messiah Hallberg och NikkiGlaser. Syftet med uppsatsen är att med hjälp av humorteori och forskning förstå hur hemskafenomen kan bli roliga i roast-sammanhang och vilka tekniker som kan nyttjas för att lyckasmed anföranden i roast. LÄS MER

  5. 15. "Nu kommer ni kanske att himla lite med ögonen, men dethar ett genustema” : "Nu kommer ni kanske att himla lite med ögonen, men dethar ett genustema”

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emilia Berglund; [2021]
    Nyckelord :Ladies Night; Skäggen; Grotesco; genus; humor; Sveriges television;

    Sammanfattning : Analysens syfte har varit att ta reda på vilken förändring som skett av kvinnosynen i svenskteleviserad humor. Frågeställningarna har behandlat hur kvinnorollen, manligheten ochhumorn i Sveriges television förändrats från 1960-talet till 2010-talet och besvarats genom attanalysera programmen Skäggen och Ladies Night - där en kvinna är ensam i en gruppbestående enbart av män. LÄS MER