Sökning: "kultur humor"

Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade orden kultur humor.

  1. 21. Humor + kris = sant? - En kvalitativ studie om att kombinera humor och kris i ett förebyggande kriskommunikationsarbete

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Alice Lindow; Isabelle Norén; [2020]
    Nyckelord :Humor som strategi; riskkommunikation; kris; sociala normer; MSB; lexikala val; makt; multimodal kritisk diskursanalys; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to examine how humour can be used as a communication strategy in a crisis communication work with an objective of creating crisis awareness among the target audience and through this, contribute to the research field of Strategic communication and digital media. Research concerning humour as a strategy combined with risk communication is yet limited and therefore this paper has the ambition to contribute with new knowledge about whether humour as a strategy is appropriate and successful when transmitting a preparatory crisis message, that can be seen as a topic difficult to relate with for the target audience. LÄS MER

  2. 22. Lita på mig! Eller? - En semiotisk visuell analys av Apoteket AB:s kommunikationsstrategier i relation till förtroende och trovärdighet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Maja Lindberg; [2020]
    Nyckelord :Apoteket AB; visuell retorik; semiotik; Reklamfilm; trygghet; Humor; Trovärdighet;

    Sammanfattning : År 2009 försvann apoteksmonopolet och det statligt ägda Apoteket AB fick nya konkurrenterpå marknaden. Detta har för Apoteket AB inneburit att det blivit viktigt att utmärka sig för attnå ut till sina potentiella kunder. Apoteket AB säger själva att de ska vara den mest omtycktaapoteketsaktören. LÄS MER

  3. 23. Ett sätt att klippa komedi : En visuell analys om filmklippning och övergångar i Edgar Wrights komedifilm Scott Pilgrim vs the World.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Leo Ek; [2020]
    Nyckelord :Cutting; cut; techniques in cutting; transition; Edgar Wright; Jonathan Amos; Paul Machliss; Scott Pilgrim vs the World; visual analysis.; Filmklippning; klipp; klippteknik; övergång; Edgar Wright; Jonathan Amos; Paul Machliss; Scott Pilgrim vs the World; visuell analys.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka filmen Scott Pilgrim vs the World (2010) sätt att använda sig av klipp och övergångstekniker och hur de förhåller sig till humor och komedi.Tre sekvenser som representerar en bredd av olika klipptekniker och teorier har analyserats för att undersöka hur olika övergångar som till exempel en svepning kan användas, hur kontinuerlig klippstil fortsätter filmen visuellt framåt, hur en rörelse kan bidra till klippningen och vad detta har för relation till humor. LÄS MER

  4. 24. Skrattets makt : En filosofisk undersökning av komiken som meningsskapande existentiell nödvändighet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Jessica Karlén; [2019]
    Nyckelord :Comedy; Critchley; Bergson; Freud; Dennett; Politics; Standup; Metaphysics; Burke; Evolution; History; Theology; Comedian; Censorship; Creativity; South Africa; Laughter; Humor; Humor; skratt; komik;

    Sammanfattning : The subject of this paper is the philosophy of comedy. It is an orientation through history of laughter and its connection to the essence of comedy. This investigation tries to pinpoint some characteristics of the comedian and the task of the comedian today, focusing primarily on comedy in the public sphere. LÄS MER

  5. 25. Humor och trovärdighet bland svenska NGO:s. En kvalitativ studie över Unicefs, Röda Korsets och SOS Barnbyars kommunikation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Vendela Tenor; [2019]
    Nyckelord :Humor; trovärdighet; NGO; retorik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur humor och trovärdighet samspelar i svenska ickestatliga organisationers kommunikation. Detta studeras genom en retorisk metod med hjälpav appellformerna ethos, pathos och logos, humorteorierna om överlägsen, inkongruentoch förlösande humor samt deras retoriska funktioner. LÄS MER