Sökning: "kultur påverkan och barns utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden kultur påverkan och barns utveckling.

  1. 1. Barns möjligheter till en meningsfull fritid i en socioekonomiskt utsatt stadsdel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Heidi Spooner; Anna Karlsson; [2023-10-24]
    Nyckelord :Fritidshem; samverkan; socioekonomisk status; föreningsliv; socialt kapital;

    Sammanfattning : I vårt dagliga arbete ser vi hur lärare i fritidshem är medvetna om sitt kompensatoriska uppdrag och ser samverkan med kultur- och föreningsliv som en möjlighet att ge eleverna en mer givande, aktiv och meningsfull fritid. Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka samverkan mellan förening- och kulturverksamheter med fritidshem och skola. LÄS MER

  2. 2. Varför utomhuspedagogik i förskolan? : En inblick i förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Robach; Susanne Andersson; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskollärare; undervisning; barn; utevistelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare resonerar kring sitt uppdrag gällande barns lärande och utveckling i relation till utomhuspedagogik, samt hur de väljer att gå till väga för att barnen ska få möjlighet till ett lärande även utomhus. Utomhuspedagogik är en möjlighet till fortsatta lärprocesser i utomhusmiljön och denna studie undersöker hur förskollärare förhåller sig till detta i praktiken. LÄS MER

  3. 3. Barngruppens storlek och dess inverkan i förskolan : Förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Samuelsson; Jennie Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Barngrupp; barngGruppsstorlek; förskollärare; förskolemiljö; undervisning; barns utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa förskollärares upplevelser av barngruppens storlek och dess påverkan på undervisning, miljön samt barns utveckling och lärande i förskolan. Studien har sin utgångspunkt i tidigare forskning kring barn och förskola i framför allt nordiska länder. LÄS MER

  4. 4. ”Barn behöver få utlopp för sitt rörelsebehov” : En kvalitativ studie om hur åtta förskollärare beskriver arbetet med planerad fysisk aktivitet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Caroline Osbakk; Alma Ramcinovic; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; planerad fysisk aktivitet; rörelsebehov; grovmotorik; hälsa; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur förskollärare beskriver sitt arbete med planerad fysisk aktivitet i förskolan. I denna studie intervjuades åtta förskollärare med en semistrukturerad intervjuansats. Förskollärarna arbetar med barn i åldrarna 2–5 år, på fem olika förskolor i Sverige. LÄS MER

  5. 5. FÖRSKOLAN-ENA ARENA FÖR ALLA, ÄVEN FÖR DE "FYSISKA BARNEN" : Förskollärares uppfattningar om barns behov av rörelse och fysiska aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Viktor Medin-Kangro; Michael Rosenlönn; [2019]
    Nyckelord :rörelse; fysiska aktiviteter; hälsa; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka förskollärares uppfattningar gällande barns behov av rörelse och fysiska aktiviteter. Studien kommer dessutom att redogöra för fyra teman som kan påverka barnens förutsättningar till utövande av fysiska aktiviteter. LÄS MER