Sökning: "kultur regler"

Visar resultat 1 - 5 av 180 uppsatser innehållade orden kultur regler.

  1. 1. "Symbiosis" : En granskning av könsnormer i romancegenren i Power Plays & Straight A’s

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Filippa Hanna; [2024]
    Nyckelord :Eden Finley; Saxon James; gender; gender norms; romance; romance genre; queer; queer romance; masculinity; jock culture; homophobia; Eden Finley; Saxon James; genus; kön; könsnormer; romance; romance genre; queer; queer romance; maskulinitet; sportkultur; homofobi;

    Sammanfattning : This study aims to explore gender norms within the romance genre when they are no longer applied on a romantic relationship between a man and a woman. Through a close reading of the novel Power Plays & Straight A’s by Eden Finley and Saxon James, the study examines the main characters, Foster Grant and Zach Sawyer, to observe how they fit into the roles of a traditional romance hero and heroine. LÄS MER

  2. 2. Ett Familjärt Gym : En etnografisk studie om hur ser gymkulturen ut i en mindre svenskstad

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Rim Anton; [2024]
    Nyckelord :Gymkultur; Hälsa; Kropp; Identitet; Etnografi och Individualism;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva hur ser gymkulturen ut i en mindre svenskstad. Genom att undersöka gymkulturen som ett socialt fenomen om hur medlemmar socialt samspelar med varandra och vilka beteendemönster urskiljer hos gruppen gymbesökare. LÄS MER

  3. 3. Den (o)fria leken i förskolans kontext : En kvalitativ studie om förskollärares syn på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariell Jurås; Josephine Nilsson; [2023]
    Nyckelord :free play; preschool; power structures; postmodern; democracy; fri lek; förskola; makt; postmodernism; demokrati;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver barns fria lek i förskolan, och de maktstrukturer som kan uppstå mellan vuxna och barn ur ett postmodernt perspektiv. Studiens metodansats är kvalitativ och undersöker ämnet med hjälp av intervjuer som metod. LÄS MER

  4. 4. Möjligheter och utmaningar i den pedagogiska måltiden : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till måltidssituationen i förskolan ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kiira Hursti; Emelie Stemansson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogisk måltid; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie; samspel; förskola; måltid;

    Sammanfattning : I den här studien har syftet varit att undersöka förskollärares uppfattningar angående den pedagogiska måltidens ändamål. För att undersöka syftet har vi använt oss av semistrukturerade kvalitativa intervjuer där vi har intervjuat totalt sex förskollärare från fyra olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Nyanlända barns sociala integration och språkliga utveckling i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av flerspråkig utveckling i relation till nyanlända barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karolina Andersson; Nathalie Wester; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Språkutvecklande strategier; Nyanlända barn; Förskollärare; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur förskollärare beskriver nyanlända barns sociala integration i förskolan, med fokus på språkutvecklande strategier. Studiens teoretiska ramverk grundar sig i ett interkulturellt och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER