Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ekodistrikt : En litteraturstudie om en presenterad åtgärd från EU för ekologisk produktion

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Maja Larsson; Axel Nordström; [2023]
    Nyckelord :Biodistrict; organic farming; sustainable development; Södermanland; local food production; Ekodistrikt; ekologiskt jordbruk; hållbar utveckling; Södermanland; lokal matproduktion;

    Sammanfattning : Dagens matproduktion har fått ökad uppmärksamhet kring hur den kan anpassas för att försörja en växande befolkning, utan att negativt påverka klimatet. Att ställa om till ekologiskt är en presenterad lösning och politiker på nationell och europeisk nivå har satt tydliga mål och åtgärder gällande ekologiskt jordbruk, dels om andelen ekologiskt jordbruk, dels om hur det ska uppnås. LÄS MER

  2. 2. "Bring the Water Back" : En studie om hur en förstärkt platskänsla kan hedra ett kulturarv i en offentlig miljö.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Yasmina Lucena Wallin; [2023]
    Nyckelord :Information design; spatial design; sense of place; attachment to place; place identity; critical regionalism; route; outdoor environment; cultural heritage; tourism.; Informationsdesign; rumslig gestaltning; platskänsla; platsanknytning; platsidentitet; kritisk regionalism; stråk; utomhusmiljö; kulturarv; turism.;

    Sammanfattning : This study is a degree project in Information Design with a focus on Spatial Design. The aim has been to gain an understanding of the residents' relationship to the city of Fuengirola through methods and theories. LÄS MER

  3. 3. "Blott Sverige svenska krusbär har" : En kvalitativ studie om nation branding av svensk måltidskultur

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Jogér Sebastian; [2022]
    Nyckelord :turism; måltidsturism; marknadsföring; måltidskultur; kultur; mat; foodie; nation branding; storytelling; profilering;

    Sammanfattning : This candidate thesis contains a qualitative study of how Sweden markets its gastronomicculture internationally through nation branding. The study was conducted through adeductive research approach. Through nation branding, Sweden has become the new, littlestar on the gastronomic world scene. LÄS MER

  4. 4. Varumärkesbyggande arkitektur : Arkitekturens betydelse för uppfattningen av en nation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Maria Klaesson; Oskar Wener; [2022]
    Nyckelord :Nation Brand; Branding; Brand equity; Architecture; Business economics; Ekonomi; Företagsekonomi; Varumärke; Marknadsföring; Arkitektur;

    Sammanfattning : Senaste hundra åren har design utgjort en betydande komponent för uppfattningen av en nation. Typiska faktorer som utgör identiteten av en nation är ekonomi, kultur och politik, där nationers urbana miljö och uttryck utgör en betydande del för att utmärka och identifiera nationen. LÄS MER

  5. 5. Tourism coopetition i svenska Lappland : samarbete och konkurrens inom turismmarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jesper Edlund Frii; Henrik Irebjörk; [2022]
    Nyckelord :tourism coopetition; marketing; place marketing; cooperation; competition; value proposition; tourist product; tourism; tourism coopetition; marknadsföring; platsmarknadsföring; samverkan; konkurrens; värdeerbjudande; turistprodukt; turism;

    Sammanfattning : I denna uppsats har vi studerat hur kommuner i svenska Lappland arbetar med marknadsföring och värdeerbjudanden kopplat till turism. Vi har intervjuat en representant vardera från nio av kommunerna. Samtliga respondenter har ett bärande ansvar över marknadsföring av kommunens turismutbud. LÄS MER