Sökning: "kultur turism"

Visar resultat 6 - 10 av 80 uppsatser innehållade orden kultur turism.

  1. 6. Virtual reality in tourism. Opportunity or pitfall? : Explorative case study of a place-based virtual reality experience of Mariebergsskogen

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Barbara Kubitzek; [2021]
    Nyckelord :Virtual reality tourism; virtual reality; co-creation; geomedia; place-based virtual reality experiences; place marketing; Region Värmland; Karlstad Municipality; Mariebergsskogen; experience design; interaction design; storytelling; cultural heritage; covid-19; pandemic; communication; Sweden; case-study; film; 360°; Lefebvre; digital experiences; destination marketing; VR film; cinematic virtual reality; metaverse; UX; UI; Skansen; Sweden; Visit Sweden; Visit Värmland; design processes; Oculus Quest; Google cardboard; NFT; methodological model; PDU; innovation; marketing; Virtuelle Realität; Tourismus; Marketing; Schweden; Geomedia; Experience Design; Kommunikation; Covid-19; Pandemie; Fallstudie; Sinne; Kultur; Park; Umwelt; Virtuell Verklighet; turism; Karlstad Kommun; Region Värmland; Kommunikation; pandemi; kulturellt arv; plats; berättelse;

    Sammanfattning : To what extent can virtual reality be used to induce real-life tourism? This question becomes even more relevant in these covid-19 times. However, research on virtual reality concerning tourism has not engaged substantively with this question yet and thus this study seeks to address this question. LÄS MER

  2. 7. Sustainable Stakeholder Framework for Hotels : Supporting Sustainable Tourism Management in Vlora, Albania

    Kandidat-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Alma Berggren Ek; Ella Espling; [2021]
    Nyckelord :Sustainable development; Sustainable Tourism Framework; Sustainable Management; Hospitality; Tourism; Corporate Social Responsibility; CSR; Sustainable development goals; SDG; Agenda2030; hållbar utveckling; hållbara management planer; hotell; turism;

    Sammanfattning : This study aims to create a sustainable tourism stakeholder framework for hotels in Vlora, a popular tourist destination in southeast European country Albania. As tourism is one of the major driving forces towards better social and economical conditions in Albania but simultaneously poses threats towards nearby ecosystems and protected areas, local traditions and cultures and small suppliers, the importance of sustainability in the industry has risen as a top priority. LÄS MER

  3. 8. När hinder blir till möjligheter : En kvalitativ studie om kulturella skillnader i svenskcolombianska relationsutbyten

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Amanda Bylund; Madelene Lundvall; [2020]
    Nyckelord :Multinational internal partnership; cultural differences; trust; shared values; communication; and opportunistic behavior.; Multinationella företagsinterna relationer; kulturella skillnader; förtroende; delade värderingar; kommunikation och opportunistiskt beteende.;

    Sammanfattning : Trots ett stort akademiskt intresse för kultur, förtroende och multinationella relationer finns ett behov av mer kvalitativ forskning som undersöker interaktionen i svensk-colombianska företagsinterna relationer. Studien, som är en kvalitativ fallstudie med en socialkonstruktionistisk och interkulturell ansats, har som syfte att åskådliggöra kulturella skillnader som kommer till uttryck när svenskar och colombianer ingår i en företagsintern relation. LÄS MER

  4. 9. Postkolonial turism - En diskursiv kamp om konsumenters (o)medvetande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Lisa Elofsson; [2020]
    Nyckelord :Nyckelord: charter; diskurs; Foucault; konsumtion; marknadsföring; postkolonialism; turism Key words: charter travel; consumption; discourse; marketing; postcolonialism; tourism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Marknadsföringen av dagens charterresor och framväxten av postkolonial teori står under en diskursiv diskrepans. Därför syftar denna studie till att utifrån postkoloniala perspektiv analysera diskurser i aktuell svensk marknadsföring och klargöra för om turisters kulturella resurser kan ha grunden i koloniala privilegier. LÄS MER

  5. 10. IC (Intellectual Capital): Organisationers osynliga värde : En studie om redovisning av intellektuellt kapital inom rekryterings- och bemanningsbranschen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Emil Norlin; [2020]
    Nyckelord :Intellectual capital; IC; human capital; structure capital; relational capital; recruitment and staffing industry; content analysis; annual report.; Intellektuellt kapital; IC; humankapital; strukturkapital; relationskapital; rekryterings- och bemanningsbranschen; innehållsanalys; årsredovisningar.;

    Sammanfattning : I dagsläget finns det ett stort gap mellan det bokförda värde till vilket organisationer värderar sina tillgångar och det marknadsvärde till vilket organisationerna är värderade. Vad detta osynliga värde består av kan delvis beröra något som teoretiker och praktiker kommit att kalla intellektuellt kapital (IC). LÄS MER