Sökning: "kulturarv barn"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden kulturarv barn.

  1. 1. Vad kan vi lära oss ute idag? : En kvalitativ studie om de yngsta barnens utevistelse ur ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Aronsson; Pia Becker Larsen; [2024]
    Nyckelord :förhållningssätt; poststrukturellt perspektiv; didaktik; utevistelse; förskolans yngsta barn;

    Sammanfattning : I de nordiska länderna talas det varmt om utevistelse, friluftsliv och naturmiljöer. Detta är ett kulturarv som även speglas i förskolans dagliga verksamhet. Utevistelse sker en till två gånger om dagen och prioriteras året runt. LÄS MER

  2. 2. Oaserna : ett gestaltningsförslag för Östra kyrkogårdens minneslund och dess närmaste omgivning i Malmö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Linnéa Alverbrink; [2024]
    Nyckelord :Sigurd Lewerentz; Östra kyrkogården; urbana kyrkogårdar; multifunktionella kyrkogårdar; multikulturella kyrkogårdar; kyrkogårdsdesign; urbana grönytor; rekreation; kontemplation; meditation;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har trycket på de urbana grönområdena ökat till följd av att städerna växer. Under coronapandemin utnyttjades de gröna offentliga platserna i städerna i större utsträckning än tidigare och när SVT gjorde ett reportage om pulkaåkande barn på Skogskyrkogården i Stockholm var samhällsdebatten i gång. LÄS MER

  3. 3. Att skapa nyfikenhet inför en flygande pumpa : En studie i hur text och kontext kan skapa intresse för bilder som kan tala för sig själva

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnea Edberg; [2023]
    Nyckelord :text design; information design; text-picture interaction; social media; Instagram; semiotics; visual perception; pop-out effect; reading order; textdesign; informationsdesign; text och bild i samverkan; sociala medier; Instagram; semiotik; visuell perception; pop-out-effekt; läsordning;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete i informationsdesign, med inriktning på textdesign. Syftet är att undersöka sätt att använda text för att förstärka och förtydliga den bildbaserade kommunikationen på Instagram. LÄS MER

  4. 4. Renovering av 1880-tals ladugård på Gotland : En studie i hållbar förädling av ett kulturarv

    Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Dennis Forsman; Wilhelm Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Ekologisk hållbarhet; kulturarv; Gotland; förädla; renovering; byggtekniker;

    Sammanfattning : På den svenska landsbygden finns ett kulturarv av äldre byggnader och strukturer att förvaltasamtidigt som samhället är mitt i en omställning för att möta klimatmålen. Att nyttja redanbefintliga byggnader och strukturer kan vara ett hållbart nyttjande av resurser och enminimerad miljöpåverkan i samspel med att kulturen vårdas, till skillnad från nybyggnation. LÄS MER

  5. 5. Dilemmatiska aspekter i förskolans minoritetsuppdrag : En studie om förskolepersonals förståelser av arbetet med Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Liv Friberg; [2023]
    Nyckelord :Preschool s minority assignments; minority politics; national minorities and minority languages; Roma people; dilemmatic aspects; common sense; contrary themes; Förskolans minoritetsuppdrag; minoritetspolitik; nationella minoriteter och minoritetsspråk; romer; dilemmatiska aspekter; sunt förnuft; motstridigheter;

    Sammanfattning : I juli 2019 försågs förskolan med en ny läroplan och med den ett utökat minoritetsuppdrag, vilket i korthet innebär att förskolan ska bidra till att skydda och främja de nationella minoriteternas språk och kulturer. Tidigare forskning pekar på att läroplansändringar om de nationella minoriteterna haft liten inverkan på ämnesinnehållet inom utbildningssystemet och att det finns svårigheter kopplade till att implementera kultur- och språkrelaterade policyer i förskolan. LÄS MER