Sökning: "kulturarv"

Visar resultat 6 - 10 av 769 uppsatser innehållade ordet kulturarv.

  1. 6. Nils Bruces park på Krubbemölla

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Magdalena Mononen Persson; [2024]
    Nyckelord :trädgård; park; grönt kulturarv; 1800-tal; trädgårdsväxter; allmogeträdgård; Christinehof; Krubbemölla; Krageholm; prästgårdsträdgård; Skåne; Vitaby; Andrarum; Piper; hejderidare; trädgårdsförening; trädgårdsmästare;

    Sammanfattning : Öster om Vitaby samhälle och söder om Vitaby kyrkby på Österlen, i en dalgång där Mölleån rinner fram, ligger en möllegård som heter Krubbemölla. Mellan åren 1858 och 1887 bodde arrendatorn Nils Bruce här. Han tillträdde 1858 när han pensionerades från sitt arbete som hejderidare vid Christinehof. LÄS MER

  2. 7. Sekulärt land med sekulär undervisning : Kristna traditioner i sekulär skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Nikolaj Nielsen; Leunita Gashi; [2024]
    Nyckelord :Högtider; Icke-konfessionell; Kristen tradition; Religion; Religious education; Sekularism;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt problematiseras förståelsen för icke-konfessionell undervisning, så som den definieras och ser ut i den svenska skolan. I syftet att främja en likvärdig skola ska arbetet besvara följande frågeställningar: “Hur uttrycks idén om det sekulära Sverige i läroplanerna Lpo94, Lgr11, Lgr22?” och “Hur stämmer idén om det sekulära Sverige överens med skolverksamheten?”. LÄS MER

  3. 8. Användning av konst i bildundervisningen: möjligheter och hinder : En kvalitativ intervjustudie om användningen av konst i bildundervisningen i årskurs 7–9 och introduktionsprogrammet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jonna Lindbom; [2024]
    Nyckelord :Bildundervisning; konst; årskurs 7–9; sociokulturell teori; läroplansteori;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur användandet av konst ser ut i bildundervisningen hos de aktuella bildlärarna i årskurs 7–9 och introduktionsprogrammet samt vilka möjligheter och hinder som finns kopplat till detta. För att få svar på de här frågorna genomfördes en kvalitativ intervjustudie där fem bildlärare och en museilektor deltog. LÄS MER

  4. 9. Om att reproducera och överföra ett kulturarv i en ickekonfessionell förskola : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till religiösa högtider och traditioner i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jackie Enger; Wilma Oskarsson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; kulturarv; religion; traditioner; högtider; sekularisering; icke-konfessionell; mångkulturalitet; mångreligiositet.;

    Sammanfattning : Sverige är ett mångkulturellt land som därmed blir mångreligiöst. Dessutom har samhället och statliga institutioner som förskolan blivit mer sekulariserade och förskollärare förväntas vara neutrala och objektiva. LÄS MER

  5. 10. Industrisamhällets lämningar: Ett accepterat kulturarv? : En studie om olika aktörers syn på industrimiljöer vid stadsomvandlingsprojekt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Emelie Olsson; [2024]
    Nyckelord :kulturarv; industriarv; authorized heritage discourse; stadsutveckling; bevarande;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att närmare undersöka hur industrihistoriska miljöer prioriteras och tas tillvara vid stadsomvandlingsprojekt, samt vilka utmaningar det kan medföra i praktiken. Studien grundar sig i en fallstudie av kvarteret Ångkvarn i Uppsala, vilket är ett tidigare industriområde som ska omvandlas till en stadsdel av blandstadskaraktär. LÄS MER