Sökning: "kulturell kanon"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden kulturell kanon.

  1. 1. Vem, vad, varför? : En läromedelsanalys om förekomsten av icke-västerländska skönlitterära författarskap och deras funktion i gymnasiets svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Monica Åberg; Sophie Tidén; [2021]
    Nyckelord :eurocentrism; gymnasiet; icke-västerländska författare; kanon; läromedelsanalys och svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka om och hur läromedel i svenska på gymnasiet ger möjligheter att bemöta läroplanens krav kring kulturell mångfald i samband med undervisning om och läsning av skönlitteratur. Metoderna som har använts är kvantitativ innehållsanalys och kvalitativ textanalys. LÄS MER

  2. 2. "Det blir som ett levande dokument" : De officiella och de transformerade litteraturhistoriekurserna på svensklärarutbildningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ellen Ljunggren; Linda Nilsson; [2021]
    Nyckelord :genus; kanon; kulturell mångfald; litteraturhistoria; lärarutbildning; svenska;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks vilka skillnader som finns mellan litteraturhistoriekurser på svensklärarutbildningen vid några svenska universitet. Syftet har varit att utveckla förståelse för hur kursinnehåll och undervisning skiljer sig åt. LÄS MER

  3. 3. Lärares tankar om skönlitteratur i svenskundervisningen: legitimeringar, ämneskonstruktioner och kanonlitteratur.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gabriella Hahn; Munira Warsame; [2020]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; kanon; kulturell identitet; legitimering; skönlitteratur; svenskämnet; ämneskonstruktioner.;

    Sammanfattning : Att välja skönlitterära texter är en utmaning som alla svensklärare i landet tampas med. Syftet med vår undersökning är att utveckla kunskap om hur svensklärare resonerar kring sina val av skönlitteratur i svenskundervisningen. LÄS MER

  4. 4. -Varför spelar vi den här låten? : Om ensemblespel och dess repertoar i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Evelina Öqvist; [2020]
    Nyckelord :repertoire; ensemble; experiences; selection; canon; repertoar; ensemble; erfarenheter; urval; kanon;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att med en pragmatisk ansats beskriva och diskutera hur och på vilka grunder behöriga musiklärare väljer repertoar till ensemblespel i årskurs 7 - 9. Genom att beskriva och tolka fyra musiklärares erfarenheter genom innehållsanalys av semi-strukturerade intervjuer kunde studiens resultat presenteras. LÄS MER

  5. 5. Vidga vyerna! : Om kulturella kontexter i SVA-lärares litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Brinkemar Ronja; [2019]
    Nyckelord :litteraturundervisning i svenska som andraspråk; SVA-lärares val av litteratur; icke-västerländsk litteratur; klassiker; kanon; allmänmänsklighet; kulturell kontext; vidga vyer; spegla elevers erfarenheter; lärarutbildningen i svenska som andraspråk; mångkulturellt klassrum;

    Sammanfattning : Skolans litteraturundervisning är normerande för att markera vilka kulturers litteratur som har högst status, men har samtidigt en potential att låta elever få ta del av olika kulturers perspektiv. Syftet med denna uppsats är att undersöka lärares syn på litteraturundervisningens kulturella kontexter inom ämnet svenska som andraspråk på gymnasiet. LÄS MER