Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Språkutveckling i förskola : En studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Elizabeta Antonov; Fataneh Khanjani; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; förskollärare; TAKK och bild-teckenstöd; språkutveckling; stöttning; mediering.;

    Sammanfattning : Dagens förskola präglas av flerspråkighet och kulturell mångfald. Många barn talar annat språk än svenska i hemmet. Förskolan och förskollärares arbete utgör en viktig del av barns lärande och utveckling. Förskollärare har en central roll när det kommer till att främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. En förskola i mångfald : En kvalitativ undersökning om hur förskollärare beskriver och resonerar angående sitt arbete med kulturell mångfald i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Mattsson; Sara Broo; [2024]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; kultur; mångfald; olikheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskaper om förskollärares förståelse av kulturell mångfald samt hur de arbetar med att främja barns intresse och förståelse för olika kulturer. Samhällets ökande mångfald ställer höga krav på förskollärares förmågor att värna om och förhålla sig till olikheter gällande kulturella aspekter. LÄS MER

  3. 3. Barnets Förstaspråk : Att undervisa flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Elin Bergholm; Nour Ammar Salla; [2023]
    Nyckelord :språkutveckling; förstaspråk; enkätundersökning; flerspråkighet; scaffolding; kulturell mångfald och inkluderande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva hur pedagoger i förskolan aktivt använder barnens förstaspråk som en resurs och en stödstruktur under undervisning. Genom att belysa strategier, metoder och goda exempel som främjar barnens språkutveckling och lärande genom att integrera deras modersmål i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares uppfattning av interkulturalitet : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning,arbetssätt och utvecklingsmöjligheter av interkulturalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Edfeldt; Zue Zhang; [2023]
    Nyckelord :Interkulturalitet; interkulturell kompetens; interkulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Vi som gjort denna rapport kommer från olika härkomster och har båda mött och interagerat med mångfald under våra VFU-perioder. Vi vet att samhället idag präglas av kulturell och språklig mångfald på grund av den ökade migrationen. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Masoume Nazari; Ashrafsadat Riazy; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga barn; förhållningssätt; förskola; förskollärare; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur förskollärare aktivt arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska hos flerspråkiga barn. Studiens frågeställningar grundas i ett sociokulturellt perspektiv, fokuserade på förskolan som en social miljö där interaktion och kulturella verktyg är nyckelkomponenter för att stödja barnens lärande och språkutveckling. LÄS MER