Sökning: "kulturell mångfald förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 47 uppsatser innehållade orden kulturell mångfald förskolan.

  1. 11. Interkulturellt arbete i förskolan : En studie om förskolepedagogersinterkulturella arbete och perspektiv i en monokulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Vanessa Hernandez Ponce; [2022]
    Nyckelord :interkulturalitet; kulturell mångfald; monokulturell;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie behandlar interkulturalitet i monokulturella förskolor. Det som studeras är hur förskolepedagoger arbetar för värdet av kulturell mångfald i deras verksamhet. Studien är av kvalitativ natur och genomfördes via gruppintervjuer och enskilda intervjuer. LÄS MER

  2. 12. "Vad ska vi föra över till barnen?" : En kvalitativ studie om uppmärksammandet av tradition, kultur och kulturarv i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Cecilia Johansson; Josefin Valett; [2022]
    Nyckelord :culture; cultural heritage; diversity; preschool; tradition; förskola; kultur; kulturarv; mångfald; tradition;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to present preschool teachers’ understandings, perceptions, and experiences of how and which cultures, traditions and holidays are noticed and celebrated, as well as what is included in the cultural heritage that the preschool shall pass on to the next generation. This is based on the preschool curriculum (Skolverket, 2018) formulations that describes the preschool teacher' assignation to pass on a cultural heritage in the form of values, traditions, and knowledge and that they in the education should make diverse cultures visible. LÄS MER

  3. 13. Vem vill bli tolererad? : En kvalitativ intervjustudie om toleranspedagogik och mångkulturalism i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Svälas; Emma Westbom; [2021]
    Nyckelord :anti-oppressive education; Kevin Kumashiro; förskollärare; toleranspedagogik; normer; mångkultur;

    Sammanfattning : Under arbetet med denna studie fann vi att toleranspedagogik är ett relativt outforskat område inom svensk förskola. Syftet med denna studie var att undersöka om och i så fall hur förskollärare använder sig av toleranspedagogik i relation till kulturell mångfald i sin yrkesutövning. LÄS MER

  4. 14. "Vad kan det här barnet lära mig?" : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar med kulturell mångfald utifrån läroplanens mål och riktlinjer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Evelina Nylén; Sofie Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Läroplan för förskolan; pedagogiskt förhållningssätt; interkulturellt förhållningssätt; kulturell mångfald; förskola; förskollärare; kultur;

    Sammanfattning : Nyinvandrade och barn med okänd bakgrund utgör 4,5 % av antalet inskrivna barn i den svenska förskolan. I förskolans uppdrag står det skrivet att varje barn ska främjas i utvecklingen av sin kulturella identitet. De ska även förstå betydenheten av att leva i ett samhälle präglat av mångfald. LÄS MER

  5. 15. Identitetsutveckling i den interkulturella förskolan : Förskollärares tolkningar av läroplansuppdraget i arbetet med barns identitet i en multietnisk förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Katharina Sjöqvist; [2020]
    Nyckelord :identity; curriculum; cultural diversity; interculturality; multilingualism; communication; identitet; läroplan; kulturell mångfald; interkulturalitet; flerspråkighet; kommunikation;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur förskollärare resonerar kring och arbetar med barns identitetsutveckling i en multietnisk förskola. En hermeneutisk tolkningsansats med utgångspunkt i Ricoeurs handlingsteori används för att tillsammans med förskollärarna tolka vad deras språkliga handlingar kan leda till. LÄS MER