Sökning: "kulturell mångfald förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden kulturell mångfald förskolan.

  1. 16. Styrs förskollärare av samhällets norm om mångfald?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edina Sabic; Ranja Bezzina; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dagens Malmö symboliseras av en bred etnisk variation i samhällets population vilket gör att förskolorna präglas av mångkulturalitet. Den ökade variationen bland befolkningen skapar en komplexitet när det kommer till arbetet med mångfald eftersom förskollärarna enbart fokuserar på språk och etnicitet (Runblom, 2006, s. 7). LÄS MER

  2. 17. Vi ska inte stöpas i samma form, vi ska lära oss att förhålla oss till varandra : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare och rektorer beskriver sitt arbete med kulturell mångfald i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Freja Wahlgren; Felicia Kalmén; [2020]
    Nyckelord :kulturell mångfald; förskollärare; förskolrektorer; interkulturell kompetens; interkulturellt perspektiv; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskolrektorer och förskollärare beskriver sitt arbete med kulturell mångfald i förskolan, och om dessa beskrivningar går i linje med de riktlinjer som förskolans läroplan påvisar angående ämnet. Genom att analysera respondenternas utsagor har vi undersökt hur yrkeskategoriernas beskrivningar skiljer sig åt. LÄS MER

  3. 18. Kulturell mångfald i förskolan : En studie om pedagogers perspektiv på det kulturella mångfaldsarbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anne Øiangen; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Interkultur; Kultur; Kulturell mångfald; Mångfald; Pedagoger i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogers perspektiv på det kulturella mångfaldsarbetet. Syftet besvaras utifrån tre frågeställningar. Studien utgör en kvalitativ metod där intervju och vandringsintervju är valt som datainsamlingsmetod. Ett interkulturellt perspektiv utgör den teoretiska ramen för studien. LÄS MER

  4. 19. Förskolan som kulturell mötesplats : "Andrafiering leder till vi och dem"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sandra Nyström; Matilda Uppling; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; kulturell mångfald; interkulturellt; monokulturellt; andrafiering;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på förskollärares upplevelser om arbetet med förskolans mångkulturella uppdrag. Tidigare forskning har identifierat otydligheten i läroplanen hur det mångkulturella arbetet ska omsättas i praktiken. LÄS MER

  5. 20. Mångfald på olika villkor : En kritisk diskursanalys av mångfald i förskolors likabehandlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Linnèa Hamade; [2020]
    Nyckelord :Mångfald; likabehandlingsplan; kritisk diskursanalys; normkritik; förskola;

    Sammanfattning : Denna uppsats har kritiskt granskat mångfald och hur det rekontextualiseras i relation till några likabehandlingsplaner för förskolan. Begreppet mångfald har i flera sammanhang relaterats till ett politiskt projekt vilket kan härröras ur andra beteckningar så som kulturell mångfald, kultur, etnicitet, religion, flerspråkighet eller endast mångfald. LÄS MER