Sökning: "kulturell transfer"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kulturell transfer.

  1. 1. Organisatoriskt lärande inom kommunala turism- och besöksnäringsförvaltningar : en kvalitativ undersökning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Hampus Stedt; [2023]
    Nyckelord :Project management; Organisational learning; Tourism; Learning from projects.; Projektledning; Organisatoriskt lärande; Turism; Lärande av projekt;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka organisatoriskt lärande i samband med turismutvecklingsprojekt. För att besvara syftet har en frågeställning upprättats med frågorna 1. Hur definierar projektledare inom kommunala turism- och besöksnäringsförvaltningar organisatoriskt lärande? Och 2. LÄS MER

  2. 2. Erratic Patterns : Unravelling the Cultural Transfers of Library Classifiers

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Keeley Lindkvist; [2023]
    Nyckelord :Library classifier; library classification; classification; cultural transfer; classification and culture; Library of Congress Classifi-cation Scheme LCC ; knowledge organisation; knowledge organization; The Swedish Institute in Rome ISVRoma ; Biblioteksklassificerare; biblioteksklassificering; kulturell överföring; klassificering och kultur; Library of Congress klassificeringsschema LCC ; kunskapsorganisation; Svenska institutet i Rom ISVRoma ;

    Sammanfattning : This thesis investigates the oft-overlooked influence of the classifier's input during the assignment of library classifications and draws upon cultural transfer theory to shed light on the underlying principles that guide the process. Classifiers' personal knowledge, experience, and beliefs, have a critical role in determining the 'aboutness' of a work and its subsequent classification. LÄS MER

  3. 3. Knowledge management och förvärvande av tyst kunskap : Att skapa förutsättningar och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anthony Dahl; Anton Laine; [2023]
    Nyckelord :Knowledge management; tacit knowledge; tacit knowledge transfer; tacit knowledge acquisition; tacit knowledge sharing; Kunskapshantering; tyst kunskap; överförande av tyst kunskap; förvärvande av tyst kunskap; delande av tyst kunskap; kunskapsöverföring; kunskapsintensiva organisationer;

    Sammanfattning : Vi rör oss mer och mer mot ett kunskapssamhälle. Kunskap är en av de viktigaste resurserna för företag och för samhället. Kunskap bidrar starkt till organisationers konkurrenskraft och samhällets utveckling genom innovation. Om kunskapen hanteras korrekt och ändamålsenligt för den med sig konkurrensfördelar. LÄS MER

  4. 4. Makan med makten - Kvinnligt ledarskap och maktutövande i europeiska stater under tidigmodern tid

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Elsa Crona; [2020]
    Nyckelord :Dynastier; äktenskap; statsbildning; transnationalism; kulturell transfer; kvinnlig makt; politisk kultur; genus; History and Archaeology;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Att marknadsföra översatt litteratur : En komparativ analys av den tyska utgivningen av Sara Stridsbergoch den svenska utgivningen av Silke Scheuermann

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Jana Rüegg; [2016]
    Nyckelord :cultural transfer; cultural transmission; marketing; translation; cultural transmitter; economization of literature; economy of attention; world literature; Sara Stridsberg; Silke Scheuermann; Claire Squires; Pascale Casanova; Petra Broomans; Ester Jiresch; Johan Svedjedal; kulturförmedling; kulturell överföring; marknadsföring; översättning; nodperson; ekonomisering av litteratur; uppmärksamhetsekonomi; världslitteratur; Sara Stridsberg; Silke Scheuermann; Claire Squires; Pascale Casanova; Petra Broomans; Ester Jiresch; Johan Svedjedal;

    Sammanfattning : Adapting literature from a cultural context to another is the main theme of my master's thesis. The aim is to determine how publishing houses adapt a book from a different cultural context to their own, and if there are any specific marketing choices being made during the publishing process. LÄS MER