Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “Jag kallar arbetet med dessa estetiska uttrycksformer kommunikationskultur.” : En kvalitativ studie om dans och drama i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Ana Ester Rosgrim; Renata Lima; [2023]
    Nyckelord :Dance; drama; aesthetic learning processes; sociocultural theory; zone of proximal development; Dans; drama; estetiska lärprocesser; sociokulturella teori; den närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Dans och drama är viktiga delar i vad estetiska ämnen erbjuder men trots detta uteblir de från många förskolor, används sporadiskt eller bara som hjälpmedel för att undervisa andra ämnen. Syftet med denna studie är att analysera hur förskollärarna och kulturpedagogerna beskriver användningen av estetiska uttrycksformer som dans och drama i undervisningen och varför dessa estetiska uttrycksformer ofta uteblir. LÄS MER

  2. 2. SLUTET : ÖPPET

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Lisa Drakenberg; [2023]
    Nyckelord :Nynäshamn; Landfjärden; mussla; produktion; odling; korrugerad plast;

    Sammanfattning : This project studies a strategy for sustainable place-led development where the availability and activation of a cultural and ecological important location is used as a method to enable a development in concurrence with nature. Social and cultural values are also protected and amplified in the project that proposes a mussel farm which serves as a water purifier of Landfjärden, one of many bays in the Baltic Sea that suffers from eutrophication. LÄS MER

  3. 3. Om vi arbetar med digitala verktyg på rätt sätt, så gör man rätt! : En intervjustudie om förskollärares syn på digitala verktyg som artefakt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nicole Englund; Linnéa Westman; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; förskola; undervisning; synsätt; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Den här studien eftersträvar att söka kunskap om hur förskollärare ser på digitaliseringen i förskolan samt arbetet med digitala verktyg i utbildningen. Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare resonerar kring möjligheter och begränsningar med digitala verktyg i förskolans undervisning, samt hur förskollärare resonerar kring sin egen syn av digitala verktyg i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie kring främjandet av flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Solange Cortés Silva; Kristin Lundin; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom deltagande observation i en mångkulturell förskola undersöka hur barnen använder varandra som resurs för att utveckla sin flerspråkighet samt vilka strategier pedagogerna använder för att främja barns flerspråkighet. Resultatet visar att barnen inte endast använder varandra som resurs utan även hur de använder kulturella verktyg, artefakter och engelska språket som medierande resurs. LÄS MER

  5. 5. Hur ledare arbetar med organisationskultur : En kvalitativ studie om organisationskultur utifrån ett ledarskapsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Ibrahim Haciyev; Hanna Lundvall; [2022]
    Nyckelord :Organizational culture; rituals; artifacts; cultural management; teleworking; Organisationskultur; ritualer; artefakter; kulturstyrning; distansarbete;

    Sammanfattning : Distansarbete är ett arbetssätt som har blivit alltmer populärt. Tillsammans med teknikens framgång har det blivit alltmer tillgängligt för företag att arbeta utanför den traditionella arbetsplatsen. LÄS MER