Sökning: "kulturella artefakter"

Visar resultat 16 - 20 av 46 uppsatser innehållade orden kulturella artefakter.

  1. 16. Stöttning i läsförståelseundervisning genom fallet elever med lässvårigheter : Undersökning om hur svensklärare i årskurs 4-6 beskriver sin stöttning av elever med lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anette Olofsson; [2019]
    Nyckelord :Läsförståelse; Lässvårigheter; Svenskdidaktik; Kvalitativ studie; Kulturella redskap och Stöttning;

    Sammanfattning : Den aktuella studien behandlar hur svensklärare organiserar läsförståelseundervisningen för elever med lässvårigheter och vilken stöttning svensklärarna ger dessa elever. Syftet är att i den empiriska delen undersöka hur en grupp svensklärare beskriver sin stöttning av elever med lässvårigheter. LÄS MER

  2. 17. Elevers användning av digitala artefakter i bildämnet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Ewald; [2019]
    Nyckelord :artefakt; bildämnet; dator; digitala verktyg; kulturella redskap; primär; teknik; sekundär; sociokultur; tertiär;

    Sammanfattning : Denna studie syftar att synliggöra elevers upplevelse av lärande i digitalt skapande i bildämnet. Det talas ofta om vad och hur elever ska lära sig i undervisningen samt vilka kunskaper och förmågor de ska utveckla men vad elever själva upplever och tycker är sällan uppmärksammat. LÄS MER

  3. 18. Tangenter ersätter pennan? : En studie av två högstadielärares användning av digitala verktyg i läs- och skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Mira Randa Hedvall; [2018]
    Nyckelord :Digitala verktyg; läs- och skrivundervisning; digitalisering; högstadielärare; sociokulturell teori; deltagande observation; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur två högstadielärare resonerar kring och arbetar med digitala verktyg utifrån de nya styrdokumenten. Enligt de nya riktlinjerna ifrån Skolverket ska skolan utveckla elevers digitala kompetens och inom ämnet svenska ska de arbeta både med och utan digitala verktyg i läs- och skrivundervisningen. LÄS MER

  4. 19. Den tredje parten : En fallstudie om ett rekryteringsföretags förhållningssätt till organisationskultur

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jesper Kask; Jesper Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Organisationskultur; Kulturell matchning; P-O fit; Rekrytering;

    Sammanfattning : Syfte: Studien ska bidra med insikter kring hur ett externt rekryteringsföretag förhåller sig till organisationskultur och därmed den kulturella matchningen mellan organisation och kandidat.Teoretiskt perspektiv: Till grund för tolkning och analys av insamlade data ligger Schein och Scheins (2017) modell för undersökning av organisationskultur. LÄS MER

  5. 20. Arpeggios i NES-musik : Skillnader i användning av arpeggios, och hur väl det hörs skillnad på dem.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Klas Magnusson; [2018]
    Nyckelord :Musik; spel; arpeggio; kulturella skillnader; NES;

    Sammanfattning : Detta examensarbete skapades med målet att undersöka skillnader i preferensen gällande arpeggios i NES- och Famicom-musik baserat på kultur. Bakgrundskapitlet tar upp tidigare forskning inom tangentiella ämnen, samt beskriver arpeggios och hur NES- och Famicom-konsolerna är uppbyggda. En kvantitativ metod utvecklas sedan, och problematiseras. LÄS MER