Sökning: "kulturella och sociala skillnader i en kommunikation"

Visar resultat 6 - 10 av 29 uppsatser innehållade orden kulturella och sociala skillnader i en kommunikation.

  1. 6. Integration och sociala relationer - En intervjustudie om arbetet med integration på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Amina Gunic Krvavac; Richard Viking; [2022-03-16]
    Nyckelord :Fritidshem; integration; sociala relationer; metoder och arbetssätt; interkulturell kompetens; segregation;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har det kommit väldigt många nyanlända flyktingbarn till Sverige. Det stora antalet nyanlända barn har haft inverkan på det traditionella arbetet i förberedelseklasser. Personal och elever möts av vissa svårigheter i integrationsarbetet. LÄS MER

  2. 7. En studie om hur förskollärare arbetar och förhåller sig till kulturella skillnader, för att bidra till kulturell jämlikhet, inom förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marika Brodin; Jonna Snell; [2022]
    Nyckelord :det sociokulturella perspektivet; interkulturalitet; interkulturellt förhållningssätt; mediering; mångkulturalitet; mångkulturellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare, yrkesverksamma på mångkulturella förskolor, arbetar och förhåller sig till kulturella skillnader för att bidra till kulturell jämlikhet inom förskolans verksamhet. Studien bygger på en kvalitativ studie där vi intervjuade två förskollärare från två skilda avdelningar på en förskola i en mellanstor stad. LÄS MER

  3. 8. Att kommunicera funktion med design : En studie om Grön marknadsföring, utifrån ett Design- och Konsumentperspektiv inom dryckesbranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Dilan Lotfi; Charlotta Stamblock; [2022]
    Nyckelord :Green marketing; Corporate image; Consumer behavior; Packaging design and Sustainability; Grön marknadsföring; Företagsimage; Konsumentbeteende; Förpackningsdesign och Hållbarhet;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har intresset för hållbarhet ökat avsevärt, där miljömedvetna produkter efterfrågas allt mer i samhället. Då ett socialt ansvar har vuxit fram hos konsumenterna behöver även marknaden anpassa sig till denna efterfrågan. LÄS MER

  4. 9. I reklamens värld : En semiotisk analys om hur manligt, kvinnligt och könsstereotyper framställs i två parfymreklamfilmer från varumärket Dior.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Frida Sundström; Josefin Markeling; [2022]
    Nyckelord :Media; kommunikation; genus; reklam; stereotyper; kön; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka och analysera två valda reklamfilmer för parfym av Dior för att se hur de konstruerar könsstereotyper. De frågor vi förhåller oss till är hur manligt och kvinnligt framställs i reklamfilmerna samt vilken form av könsstereotyper som framträder. LÄS MER

  5. 10. Kvinnors upplevelse av könsstympning : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Malin Marcon; Matilda Warberg; [2022]
    Nyckelord :Female circumcision; Women s experience; Culture; Universal healthcare; Pain; Kvinnlig omskärelse; Kvinnans upplevelse; Kultur; Universell hälso-och sjukvård; Smärta;

    Sammanfattning : Bakgrund Ungefär 200 miljoner kvinnor i 30 olika länder har blivit utsatta för könsstympning världen över. Prevalensen för ingreppet är vanligt förekommande i länder inom Afrika och Asien. LÄS MER