Sökning: "kulturella skillnader företag; organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden kulturella skillnader företag; organisation.

  1. 1. Blir ett plus ett verkligen två? : En kvalitativ fallstudie om hur en privat organisation hanterar spänningar i styrningen efter företagsförvärv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Daria Abdul; Frida Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Mergers and acquisitions; integration process; formal controls; informal controls; institutional logics; management control tensions; Företagsförvärv; integrationsprocessen; formell styrning; informell styrning; institutionella logiker; styrspänningar.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Examensarbete, Civilekonomprogrammet - Controller, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Växjö, vårterminen 2023.  Titel: Blir ett plus ett verkligen två?  En kvalitativ fallstudie om hur en privat organisation hanterar spänningar i styrningen efter företagsförvärv   Bakgrund & problem Företagsförvärv har blivit ett populärt tillvägagångssätt för att uppnå snabb och hög tillväxt. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar en företagskultur sättet att bygga en organisation i Sverige : - En fallstudie om Shimano Nordic AB (Sverige)

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Jonatan Holst; Martin Wadia; [2023]
    Nyckelord :Corporate culture; cross-cultural; governance; hierarchy; Japan; Sweden and adaptation.; Företagskultur; tvärkulturell; styrning; hierarki; Japan; Sverige och anpassning.;

    Sammanfattning : Title: How does a corporate culture affect the way an organization is built in Sweden Level: Bachelor's degree thesis in business administration Author: Martin Wadia and Jonatan Holst Supervisor: Alice Schmuck Date: 2023 January Purpose: The purpose of this study is to analyze the cultural aspect within an organization, how it affects organizational structure and when a company with a different corporate cultureconducts business in Sweden. We will examine how a Japanese company adapted itsorganization to cross-cultural differences and analyze whether hierarchy systems create valuefor them in a country where that culture is not as common. LÄS MER

  3. 3. Career Advancement and Ethnicity : The Experiences in a Multinational Swedish Company

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Lava Kurda; [2022]
    Nyckelord :Career Advancement; Ethnicity; Diversity and Inclusion; Multinational Organization; Discrimination; Diversity Management; Ethnic Privilege; Sweden; Global.; Karriäravancemang; Etnicitet; Mångfald och Inkludering; Multinationell organisation; Diskriminering; Mångfaldshantering; Etnisk Privilegium; Sverige; Global;

    Sammanfattning : In terms of ethnic background, the labor market of the twenty-first century may be more culturally diverse than ever. At the same time, cultural, racial and ethnic bias are frequently reflected in organizational hierarchy. LÄS MER

  4. 4. Ett multinationellt företags organisationskultur i två länder : En komparativ studie om ett multinationellt företags kontor i Sverige och Storbritannien

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Idil Mohamud Gurey; Helin Sarihan; [2020]
    Nyckelord :Organizational culture; MNC; Leadership; National culture; Organisationskultur; Multinationell företag; Ledarskap; Nationell kultur;

    Sammanfattning : Organisationskultur är ett centralt tema för forskning inom organisationsteori där det är uppenbart att kulturella dimensionen påverkar alla aspekter av en organisation. Denna dimension präglar det sätt människor i ett företag tänker, värderar samt reagerar på ideér, åsikter och föreställningar som till sin natur är kulturella (Alvesson, 2015). LÄS MER

  5. 5. OK generations, interact! : A quantitative case study on motivations, employer engagement, perceptive and technical affordances on internal social media from a generational perspective.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Johan Loberg; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Successful internal social media motivates and engages employees in the emerging digital world. It provides them sufficient tools to exchange skills and collaborate through these platforms. For instance, they are able to build relationships with their colleagues and employer (relatedness), learn and share their skills and expertise (competence). LÄS MER