Sökning: "kulturella skillnader handel"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden kulturella skillnader handel.

  1. 1. Sammanslagning av enheter : människor och organisationskulturens betydelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Ulrika lngemarsson; Elisabeth Johansson; [2020]
    Nyckelord :Organizational culture; artifacts; mergers and acquisitions; post-merger; social identity; organizational identity; municipalities; social relationships; Organisationskultur; artefakter; sammanslagningar; efter sammanslagning; social identitet; organisationsidentitet; kommun; sociala relationer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sammanslagningar är vanligt förekommande och görs bland annat av ekonomiska skäl. Det är vanligt att sammanslagningar inte ger önskat resultat och skapar sämre moral och arbetskultur. Den mänskliga faktorn och organisationskulturen förbises då fokus ofta ligger på ekonomi. LÄS MER

  2. 2. Hållbart Inköp : En kvalitativ studie av hur svenska möbelföretag tillämpar CSR i sitt inköpsarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Fredrik Andreasson; Emilia Bofacher; [2019]
    Nyckelord :Inköp; Hållbar försörjningskedja; CSR;

    Sammanfattning : Hållbarhet är idag ett aktuellt ämne som har influerat många industrier och logistikstrukturer. Syftet med denna rapport är att studera hur inköpsfunktionen inom möbelbranschen kan bidra till att öka den hållbara utvecklingen inom företag och därmed påverka den hållbara utvecklingen i samhället. LÄS MER

  3. 3. Varför exporterar inte svenska lantbrukare mer? : barriärer före och efter exportbeslutet

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Ida Karlsson; Malin Söderman; [2016]
    Nyckelord :export; barriärer; hinder; handel; EU; beslutsmodellen; lantbruksföretagare; Sverige; lantbruk;

    Sammanfattning : Världen har sedan början av 1990-talet blivit allt mer globaliserad och med en ökande befolkningsmängd har exporten av varor fått en allt mer betydande roll i samhället. Den svenska exporten av jordbruksprodukter har på senare tid ökat, men trots att efterfrågan på den globala marknaden ökar tvekar fortfarande många företag inför exportbeslutet. LÄS MER

  4. 4. Sustainable outsourcing : Trends in the clothing industry

    Kandidat-uppsats, KTH/Industriell produktion

    Författare :Diana Backelin; Patrik Welchermill; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Globalization has led to freedom of trade between countries and allowed people to accessitems that were previously unavailable to them. This has in turn also lead to competitive pricing, making it possible for businesses to access much wider markets. LÄS MER

  5. 5. Affärskulturella skillnader på en globaliserad marknad : en studie kring affärskulturella skillnader mellan Sverige och Japan

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Carl-Jacob Lernäs; [2013]
    Nyckelord :Affärskultur; Etableringsstrategi; Ekonomi; Internationalisering; Kultur; Japan; Sverige;

    Sammanfattning : Japan är en av Sveriges viktigaste exportmarknader och en av de största ekonomierna i världen. Det finns en lång historia av handel mellan länderna och de flesta stora svenska företag finns representerade i Japan. LÄS MER