Sökning: "kulturella skillnader i tyska marknaden"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden kulturella skillnader i tyska marknaden.
1. Standardisering eller anpassning? : En fallstudie om hur ett multinationellt företag tar hänsyn till nationella kulturskillnader i sin försäljningsprocess
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I denna fallstudie undersöks hur ett multinationellt företag kan anpassa eller standardisera sina försäljningsstrategier utifrån nationell kultur på den tyska, amerikanska och kinesiska marknaden. Teorier av Hofstede et al. (2010) och Gesteland (2012) gällande nationell kultur används för att illustrera kulturella skillnader. LÄS MER
2. Etablering i Tyskland : Framgång på vägen från Sverige till Tyskland
Magister-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingSammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva hur en etablering i Tyskland kan gå till och undersöka vilka problem som kan uppstå. Vidare är syftet att ta fram en lathund som ska hjälpa företag med planeringen av sin etableringsprocess. Metod: Uppsatsen har använt en fallstudie över etableringsprocessen mellan Tyskland och Sverige. LÄS MER
3. Svenska modeföretags expansion på den danska och tyska marknaden
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Uppsatsens titel: Svenska modeföretags expansion på den danska och tyska marknaden Seminariedatum: 16 januari 2009 Kurs: FEKK01, Examensarbete Kandidatnivå, Företagsekonomi, 15 hp Författare: Maria Fri, Elisabeth Heide, Julia Rosenberg Handledare: Björn Carlsson, Roland Knutsson Nyckelord: Svenska modeföretag, expansionsstrategi, butiksetablering, danska marknaden, tyska marknaden. Syfte: Studiens syfte är att undersöka och skapa en förståelse för medelstora svenska modeföretags tillvägagångssätt vid etableringen av egna butiker på den danska och tyska marknaden. LÄS MER
4. Etableringshinder på den ryska respektive tyska marknaden : En fallstudie av Ikea
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka och inhämta information om den ryska och den tyska marknaden, både vad gäller lagar och restriktioner samt kulturskillnader, för att på så sätt få fram information som kan vara till nytta för svenska företag som funderar på att etablera sig på någon av dessa marknader. Metod: Studien är kvalitativ och resultat har erhållits genom en fallstudie av Ikea och de problem företaget upplevde vid etableringen i Ryssland och Tyskland. LÄS MER