Sökning: "kulturellt inflytande"

Visar resultat 16 - 20 av 35 uppsatser innehållade orden kulturellt inflytande.

  1. 16. The different functions of emojis : The pragmatic use of five emojis in London and New York

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Stefan Rupar; [2019]
    Nyckelord :Emoji; ambiguity; culture; Twitter; pragmatic function; computermediated communication; Emoji; tvetydighet; kulturellt inflytande; Twitter; pragmatiska funktioner; digital kommunikation;

    Sammanfattning : Emojis are useful and efficient tools in computer-mediated communication. The present study aims to find out how English-speaking Twitter users employ five specific emojis, and if they utilize them for the same pragmatic functions. The five emojis were chosen based on earlier research on the subject. LÄS MER

  2. 17. Tanka inte en diesel med bensin : En experimentell studie om förtroendet för journalistik och varumärken

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Evelina Johansson; Johanna Wingstrand; [2018]
    Nyckelord :trust; journalism; brands; public; public relations; förtroende; journalistik; varumärken; publik; public relations;

    Sammanfattning : Med grund i ett för journalistiken fallande förtroende, vilket i kombination med PR’s ökade inflytande anses medföra en demokratisk utmaning, är syftet med denna studie att komparativt se på publikens förtroende för varumärken respektive journalistik. Inledningsvis intresserar den sig för vilka, om några, skillnader och effekter det finns på förtroendet beroende på avsändartyp. LÄS MER

  3. 18. Vem får arbeta med reklam? : En kvalitativ studie om skapandet och reproduktion av homogenitet i reklambranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Rebecca Nigren; Tina Risberg; [2018]
    Nyckelord :Homogeneity; Advertising; Intersectional; Capital; Habitus; Homosocial reproduction; Homogenitet; Reklambranschen; Intersektionalitet; Kapital; Habitus; Homosocial reproduktion;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate underlying factors that create and maintain homogeneity in the advertising industry, and how those who produce advertising relate to this. The study is based on an intersectional perspective in order to reach a deeper understanding of how inequality is created in the advertising industry. LÄS MER

  4. 19. "Vi kan göra underverk tillsammans!" : En intervjustudie om HR-chefers upplevelse av sin roll och sitt arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Irma Lina Gunnarsson; Maria Mencevski; [2017]
    Nyckelord :HR; soft HRM; hard HRM; HR manager; HR value proposition; social capital; cultural capital; theory of collective actions; HR transformation; HR; mjuk HRM; hård HRM; HR-chef; värdeskapande HR; socialt kapital; kulturellt kapital; kollektivt handlande; tematisk intervju; HR-transformation;

    Sammanfattning : Att människan är företagets viktigaste resurs vidhåller många organisationer i det moderna arbetslivet. Ett företags HR-avdelning ansvarar för att hantera alla frågor som rör de anställda i en organisation, såsom kompetensförsörjning, ledarskapsutveckling, arbetsmiljö- och lönefrågor. LÄS MER

  5. 20. Tre aspekter av suveränitet över Sápmi - En komparativ flerfallstudie av Sverige, Norge och Finlands ställningstagande till ILO 169 med utgång i markfrågan

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Sundström; Hanna Lindqvist; [2017]
    Nyckelord :Sápmi; Samer; ILO 169; International Labour Organization; Sovereignty; Self-determination; indigenous peoples; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sverige, Norge och Finland liknar varandra på många punkter. De kan klassificeras som liberala demokratier, anses ofta vara i framkant i de frågor som berör mänskliga rättigheter och delar ett historiskt och kulturellt arv. Därutöver har de tre länderna en samisk ursprungsbefolkning. LÄS MER