Sökning: "kulturellt varumärkesbyggande"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden kulturellt varumärkesbyggande.

  1. 1. Feminism till salu: En kvalitativ studie om feminism som varumärkesstrategi

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Inez Nyberg; Sara Odhnoff; [2019]
    Nyckelord :feminism; cultural values; brand communication; authenticity; cultural branding; postmodernism; postfeminism; social semiotics; kulturella värden; varumärkeskommunikation; autenticitet; kulturell branding; socialsemiotik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur feministiska värden i marknadsföring kan användas som en strategisk resurs för att skapa en ökad autenticitet för ett företags varumärke, och därmed bidra till forskningsfältet för strategisk kommunikation. En begränsad mängd forskning har gjorts om feminism som en autenticitetsstrategi i förhållande till varumärket. LÄS MER

  2. 2. God mat och goda människor - En fallstudie av kulturella och sociala mönster som påverkar e-handel av livsmedel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ivar Insulander; Sandra Molin; [2013-07-11]
    Nyckelord :konsumentbeteende; livsmedel; e-handel; identitet; kulturellt kapital; kulturellt varumärkesbyggande;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. "Is this some kind of IKEA" : - en semiotisk analys av Clas Ohlsons reklamfilmer i Storbritannien

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Alice Falk; [2013]
    Nyckelord :TV-reklam; Storbritannien; kultur; standardiserad marknadskommunikation; anpassad marknadskommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker Clas Ohlsons kommunikativa budskap i utvalda reklamfilmer som visats på brittiskt TV. Med utgångspunkt i teorier rörande kultur och standardiserad eller anpassad marknadskommunikation på en global marknad, syftar uppsatsen till att komma närmare ett svar huruvida Clas Ohlsons reklambudskap i form av TV-reklamfilmer är tillräckligt tydliga för den relativt nya marknaden Storbritannien, eller om det faktum att de är översatta kopior av de svenska versionerna, kan ha bidragit till den uteblivna framgångssagan. LÄS MER

  4. 4. Svenska varumärkens kulturella värden

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Andrea Brodin; Linda af Kleen; [2002]
    Nyckelord :Business studies; cultural values; culture; brands; Hofstede; Kapferer; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : Background: Today many companies are competing to get space in our minds. Companies spend a tremendous amount of money on building strong brands. It is not just about making us aware of their logo, today it’s more about giving the brand a ”soul” and to load it with different values. LÄS MER

  5. 5. Svenska varumärkens kulturella värden

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Andrea Brodin; Linda af Kleen; [2002]
    Nyckelord :Business and economics; kulturella värden; kultur; varumärken; kärnvärden; Hofstede; Kapferer; Staffan Hård af Segerstam; Ekonomi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Idag slåss många företag om att få en plats i vårt medvetande och de lägger därmed ut stora summor på varumärkesbyggande och varumärkesvård. Det handlar inte längre om att bara pränta in logotypen, utan även att ge sitt varumärke en "själ" och ladda det med olika värden. LÄS MER