Sökning: "kulturfenomen"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet kulturfenomen.

  1. 1. A Cultural Recreation in Disney & Pixar - En studie som undersöker tillvägagångssättet och porträtteringen av främmande kulturfenomen i Mulan & Coco

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Cheng Sut Chao; [2022-09-06]
    Nyckelord :Adaptation; Cultural Appropriation; Disney Pixar; Cultural Phenomena; Representation;

    Sammanfattning : This thesis paper seeks to examine Disney and Pixar films’ approach and portrayal of foreign (from the United States) cultural phenomena that retain historical origins supported by evidence and facts. The analysis is done by critically examining Mulan (1998) which is produced by Walt Disney Feature Animation, and Coco (2017) by Pixar Animation Studios. LÄS MER

  2. 2. Kannibalen, en västerländsk monsterskapelse? -En studie av kannibalen som litterär och kolonial gestalt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jacob Lundberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker kannibalen som en kolonial gestalt inom litteratur från tidigmodern tid till senmodern tid och vad dess gestaltning berättar om samtida idéströmningar och värderingar. Undersökningen baseras på tre skönlitterära verk. Dessa verk är: Robinson Crusoe (1719), Moby Dick (1851) och The Silence of The Lambs (1988). LÄS MER

  3. 3. Myternas roll i modern marknadsföring : en kulturanalys av Telenors reklamfilmer ur ett konsumtionsteoretiskt och mytologiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johan Olsson Wounsch; Johan Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Intimitet; tillsammanshet; par; familj; svenskhet; kultur; sociala koder; myt; myter; reklam; reklamfilm; följetångsreklam; historieberättande; storytelling; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen Myternas roll I modern marknadsföring: En kulturanalys av Telenors familjereklam ur en konsumtionsteoretisk och mytologisk perspektiv är författad av Johan Olsson Wounsch och Johan Ringshagen. Det här är en kulturell analys med syfte att undersöka hur sociala och kulturella värderingar återspeglas genom reklamfilmer som bygger på berättande teknik - storytelling - som medel för att nå sina målgrupper. LÄS MER

  4. 4. Översätter en tolk bara språk? : en studie kring tolkens roll

    Kandidat-uppsats, Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Joy Karlsson; Patrik Szulinski; [2013]
    Nyckelord :Interkulturell Affärskommunikation; Språkbarriären; Kulturskillnader; Interkulturell Kommunikation; Verbal Kommunikation; Affärsbeteende; Hofstedes kulturella dimensioner;

    Sammanfattning : Svenska företag har ökat sin internationaliseringsprocess till tillväxtmarknader. Dessa länders ekonomi har växt de senaste årtiondena tack vare olika samhällsreformer. De företag som träder in på dessa marknader stöter dock ofta på en rad barriärer vilka generellt inkluderar språkliga och kulturella faktorer. LÄS MER

  5. 5. La traducción del español argentino en Rayuela de Julio Cortázar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Emelie Blomgren; [2012-04-30]
    Nyckelord :dialecto español; intercambio de códigos; exotismo;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur den argentinska dialekten i romanen Rayuela av Julio Cortázar har översatts till franska, engelska och svenska. Utöver användandet av dialekt är originaltexten delvis skriven på talspråk med mycket slang, ordlekar och en slags fonetisk imitation. LÄS MER