Sökning: "kulturkontext"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet kulturkontext.

  1. 1. Negativa självmedvetande-emotioners distinktion : En kvantitativ studie om distinktionen mellan skam, skuld och förödmjukelse i Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Philip Wargert; Elise Staar; [2021]
    Nyckelord :Emotions; shame; guild; humiliation; specificity of emotions; negative self-conscious emotions; Emotioner; skam; skuld; förödmjukelse; förnedring; kränkt; emotions specificitet; negativa självmedvetande-emotioner;

    Sammanfattning : Baserat på tidigare studier kan man konstatera att det råder delade meningar om hur negativa självmedvetande-emotioner ses som distinkta separata emotioner och även om emotioner. Denna uppsats syftar till att undersöka om skam, skuld och förödmjukelse kan ses som distinkta separata emotioner genom två forskningsfrågor, om de negativa självmedvetande-emotionerna tydligt skiljer sig från varandra genom sin association till andra emotioner, associerat undvikandebeteende samt upplevelser och om de uppstår i olika distinkta sociala kontexter. LÄS MER

  2. 2. …ja, tolkarna är ju verkligen mig i förlängningen, det är bara det att de säger det på ett annat språk, Studie- och yrkesvägledares upplevelser av att använda tolk i vägledningssamtal, The use of interpreters in career guidance

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Lövsund; Therese Persson; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; kroppsspråk; kulturmöten; tolk; vägledningssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ur vägledarens perspektiv skapa en beredskap för att kunna arbeta med tolk i vägledningssamtal. Vi har undersökt vad verksamma studie– och yrkesvägledare, utifrån erfarenhet, säger om att vägleda i samtal med tolk som språklänk. LÄS MER

  3. 3. Toaster ovens och Racketeers - Lexikala översättningsproblem vid mottagaranpassning av två amerikanska krönikor om dataspel

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Martin Emmerberg; [2016]
    Nyckelord :funktionell översättning; lexikala problem; mottagaranpassning; dataspel; krönika; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen bygger på en översättning av två amerikanska krönikor om dataspel, skrivna av Ian Bogost och publicerade i antologin How to Talk About Videogames (2015). Uppsatsens inleds med en textanalys av källtexten som baseras på Lennart Hellspong & Per Ledins analysmodell (1997). LÄS MER

  4. 4. Neapel, fotbollen och språket. Översättning av kulturella referenser och dialekt

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Jan Kristoffer Petersson; [2013]
    Nyckelord :Gigi Garanzini; Marco Bellinazzo; Neapel; dialekt; neapolitanska; kulturkontext; napoletanità; mottagaranpassning; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna magisteruppsats grundar sig på två kapitel samt förordet i boken Il Napoli di Maradona. Cronistoria di un sogno: il primo scudetto av Gigi Garanzini och Marco Bellinazzo. Uppsatsen inleds med en analys av källtexten som utgår ifrån Hellspong & Ledins analysmodell (1997). LÄS MER

  5. 5. Street art : Konst eller kriminalitet i bild- och slöjdundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Helena Ulfsdotter; [2013]
    Nyckelord :gatukonst; graffiti; ämnesintegrering; bild; textilslöjd;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att belysa möjligheter och metoder för ett ämnesövergripande arbetssätt mellan bild och slöjd genom nutida konst-och hantverksfenomen såsom gatukonst och graffitiarterna, samt att undersöka pedagogernas uppfattningar om de sätt genom vilka de arbetar med dessa konst- och hantverksfenomen i undervisning och i sina kurser. Utgångspunkten är att studien ska besvara hur lärarna arbetar ämnesintegrerat mellan Bild och Slöjd och hur pedagogerna förhåller sig till gatukonst och graffitiarterna i sin undervisning och i sin verksamhet. LÄS MER