Sökning: "kulturkrockar samhället"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden kulturkrockar samhället.

  1. 1. Interkulturell kommunikation i byggprojekt : En studie om kommunikationssvårigheter i projekt

    Master-uppsats, KTH/Ledning och organisering i byggande och förvaltning

    Författare :Mohamed Abdirahman Elmi; Hassan Hagi Omar; [2023]
    Nyckelord :Communication; Competence; Language; Culture; Kommunikation; Kompetens; Språk; Kultur;

    Sammanfattning : Samhället är i ständig utveckling och byggbranschen har till följd av den ökade andelen utländsk arbetskraft i byggsektorn blivit alltmer mångsidig och mångkulturell, vilket har resulterat i ett ökat intresse för kommunikationen i byggprojekt.   Syftet med denna studie är att undersöka kommunikationen i byggprojekt, speciellt med fokus på kommunikationsproblem som uppstår. LÄS MER

  2. 2. Nyanlända barn i förskolan : Mottagande och inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Lundberg; Sofie Stenberg; [2018]
    Nyckelord :Förskola; nyanlända barn; interkulturalitet; kulturkrockar;

    Sammanfattning : Förskolan är ofta en av de första verksamheterna nyanlända barn och familjer kommer i kontakt med för att integreras i det svenska samhället. Syftet med studien därför att ta reda på hur förskollärare introducerar och integrerar nyanlända i förskolan samt förutsättningarna med detta arbete. LÄS MER

  3. 3. Integration ur ett idrottsföreningsperspektiv : En studie om idrottsföreningars upplevelser av möjligheter och utmaningar med integrationsarbete.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Emma Strand; [2018]
    Nyckelord :integration; idrott; idrottsförening; kultur; nyanlända;

    Sammanfattning : Det svenska samhället och dess system ställdes inför integrationsutmaningar i samband med flyktingkrisen 2015. Integrationsarbete är prioriterat av regeringen och en aktör som tagit ansvar är idrottsrörelsen. LÄS MER

  4. 4. Berättelser från förorten : Förskollärares berättelser om att arbeta i särskilt utsatta områden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Astrid Nilsen Schaub; [2018]
    Nyckelord :Särskilt utsatta områden; Kriminalitet; Kultur; Subkulturer; Normer; Parallella samhällen; Isolering; Identitet; Förskollärare; Förskola; Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori; Mångfald; Förort;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva, analysera och diskutera förskollärares upplevelser av att arbeta i förskolor som är belägna i särskilt utsatta områden i Stockholms län. Studiens metodval är kvalitativa intervjuer av sju förskollärare i fem kommunala förskolor, materialet har analyserats med stöd av Urie Bronfenbrenners utvecklings­ekologiska teori. LÄS MER

  5. 5. TOMMA ORD UTAN VERKLIGHET - En fallstudie av arbetet med mångfald och integration utifrån förskolans läroplan, Göteborg 2017

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Uzma Ahmad; [2017-06-22]
    Nyckelord :Mångfald; Integration; Förskolan; Målsättningar; Kunskap;

    Sammanfattning : Sverige är idag befolkat av människor med olika språkliga, kulturella, etniska eller religiösa tillhörigheter, vilket innebär att antalet barn med utländsk bakgrund både i förskolan och i skolan ökar. Förskolan är en viktig arena för integration och möten mellan olika individer och den kulturella mångfalden inom förskolan bjuder på såväl kulturkrockar som kulturmöten. LÄS MER