Sökning: "kulturkrockar samhället"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden kulturkrockar samhället.
1. Interkulturell kommunikation i byggprojekt : En studie om kommunikationssvårigheter i projekt
Master-uppsats, KTH/Ledning och organisering i byggande och förvaltningSammanfattning : Samhället är i ständig utveckling och byggbranschen har till följd av den ökade andelen utländsk arbetskraft i byggsektorn blivit alltmer mångsidig och mångkulturell, vilket har resulterat i ett ökat intresse för kommunikationen i byggprojekt. Syftet med denna studie är att undersöka kommunikationen i byggprojekt, speciellt med fokus på kommunikationsproblem som uppstår. LÄS MER
2. Nyanlända barn i förskolan : Mottagande och inkludering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolan är ofta en av de första verksamheterna nyanlända barn och familjer kommer i kontakt med för att integreras i det svenska samhället. Syftet med studien därför att ta reda på hur förskollärare introducerar och integrerar nyanlända i förskolan samt förutsättningarna med detta arbete. LÄS MER
3. Integration ur ett idrottsföreningsperspektiv : En studie om idrottsföreningars upplevelser av möjligheter och utmaningar med integrationsarbete.
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Det svenska samhället och dess system ställdes inför integrationsutmaningar i samband med flyktingkrisen 2015. Integrationsarbete är prioriterat av regeringen och en aktör som tagit ansvar är idrottsrörelsen. LÄS MER
4. Berättelser från förorten : Förskollärares berättelser om att arbeta i särskilt utsatta områden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva, analysera och diskutera förskollärares upplevelser av att arbeta i förskolor som är belägna i särskilt utsatta områden i Stockholms län. Studiens metodval är kvalitativa intervjuer av sju förskollärare i fem kommunala förskolor, materialet har analyserats med stöd av Urie Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori. LÄS MER
5. TOMMA ORD UTAN VERKLIGHET - En fallstudie av arbetet med mångfald och integration utifrån förskolans läroplan, Göteborg 2017
Master-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Sverige är idag befolkat av människor med olika språkliga, kulturella, etniska eller religiösa tillhörigheter, vilket innebär att antalet barn med utländsk bakgrund både i förskolan och i skolan ökar. Förskolan är en viktig arena för integration och möten mellan olika individer och den kulturella mångfalden inom förskolan bjuder på såväl kulturkrockar som kulturmöten. LÄS MER