Sökning: "kulturskolan förändring"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kulturskolan förändring.

  1. 1. ”Eleverna är ju holistiska varelser som existerar utanför klassrummet” : En kvalitativ studie i musikteorilärares syn på den egna undervisningen i svensk kulturskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Emanuel Blom; [2023]
    Nyckelord :teaching content; music theory; kulturskola; sociocultural perspective; qualitative interview study; methodology; student influence; undervisningsinnehåll; musikteori; kulturskola; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie; meto-dik; elevinflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur musikteorilärare förhåller sig till lektionsinnehåll, elevinflytande och återkoppling i en skolform utan läroplan. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv med fokus på kunskap och kunskapstradering mellan människor. LÄS MER

  2. 2. Vadstena – En mindre orts identitetsbyggande genom konst och kulturprioriteringar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Lovisa Lindstrand; [2020]
    Nyckelord :vadstena; platsmarknadsföring; identitetsskapande; identitet; kulturprioriteringar; platsutveckling; östergötland; enprocentsregeln; kulturskolan; kulturinstitution; kulturförening; konstutövare; kulturstad; kulturplan; konststrategi; konstliv; philip kotler; richard florida; elin berglund; kulturens förutsättningar;

    Sammanfattning : Konst- och kulturskapare blir allt viktigare aktörer vid marknadsföringen av platser och konst och kultur får ett allt större inflytande på hur små och stora städer bygger upp sin image. Den mindre lansbyggdsortens förutsättningar för attraktivitet är under ständig förändring likväl som dess förhållande till storstadsregionerna. LÄS MER

  3. 3. Motivation i kulturskolan : hur pianolärare och deras elever förhåller sig till motivation att spela piano i relation till not- och gehörsbaserad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Anna Nilsson; [2017]
    Nyckelord :pianolärare; musikpedagogik; notbunden undervisning; gehörsbaserad undervisning; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera hur ett antal pianolärare, verksamma på olika kulturskolor, ser på motivation och om det tycks finnas en relation mellan notbunden samt gehörsbaserad undervisning och motivation. Även elever till dessa lärare kommer att bli intervjuade om hur de ser på motivation för att undersöka om det finns en eventuell skillnad i uppfattning hos läraren och eleven när det gäller motivation. LÄS MER

  4. 4. Musik- och kulturskolan : Olika sätt att se på frivillig musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Patrik Olsson; [2011]
    Nyckelord :Community School of Music and Art; expectations; quality; recruitment; cultural change; musik- och kulturskolan; förväntningar; kvalitet; rekrytering; kulturell förändring;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att få djupare förståelse och insikt i vilken uppgift musik- och kulturskolan har i samhället. Utifrån detta syfte är avsikten att få en inblick i vilka arbetsmetoder som används för att rekrytera, behålla och utveckla elever samt att få kunskap om olika faktorer som påverkar kursutbud och utveckling av skolan. LÄS MER

  5. 5. På neutral mark? - En studie om flöjtpedagogers tankar kring genus i musik- och kulturskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Veronica Sekander; [2010]
    Nyckelord :municipal music school; gender; flute; social environment; recruiting; instrumental teaching; musikskola; kulturskola; genus; tvärflöjt; social miljö; rekrytering; instrumentalundervisning; Performing Arts;

    Sammanfattning : This study aims to examine the uneven gender distribution amongst flute students in the municipal music schools, and the factors that create and maintain this distribution. It describes, from the flute teacher’s perspective, factors significant in creating and maintaining this distribution. LÄS MER