Sökning: "kulturskolan resurser"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kulturskolan resurser.

  1. 1. Teater/drama - en del av kulturskolan? : En diskursanalytisk studie

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Hanna Håkanson; [2020]
    Nyckelord :Theatre drama; School of the Arts; guidance document; discourse analysis; Teater drama; kulturskolan; styrdokument; diskursanalys;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att undersöka förutsättningarna för ämnet teater/drama inom kulturskolan. Till grund för uppsatsen ligger tre fokusgruppsamtal med lärare i teater/drama i kulturskolan i en svensk stad samt ett stödjande dokument för kulturskolorna i samma stad och ett styrdokument för Norges kulturskola. LÄS MER

  2. 2. ''Ämnesintegrerade projekt är kul, men...'' : En studie om hur musiklärare erfar samarbete med andra ämneslärare i kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Nina Granat; [2019]
    Nyckelord :Subject integration; project; including people; phenomenology; qualitative interviews; Ämnesintegrering; projekt; inkludering; fenomenologi; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få insikt i hur musiklärare i kulturskoal erfar ämnesintegrerade projekt samt hur inkluderingsarbete kan främjas av sådana projekt. För att kunna uppnå detta syfte utgår studien från följande forskningsfrågor: Vilka erfarenheter har musiklärare av ämnesintegrerade projekt i kulturskolan? Och i vilken utsträckning upplevs ämnesintegrerade projekt kunna påverka inkluderingsarbete i kulturskolan? Studiens kunskapsteoretiska utgångspunkt är interpretativism och den vetenskapsfilosofiska utgångspunkten fenomenologi. LÄS MER

  3. 3. Musikskolan - fritidsintresse eller utbildning? En jämförelse mellan musikskolor i Sverige och Finland ur lärar- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ylva Öhman; [2017]
    Nyckelord :Klassisk musik; Sverige; Musikinstitut; Music Education Kulturskola; Educational Science; Group tuition; Classical music; Finland; Sweden; Communal music school; Music school; Gruppundervisning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : This thesis is investigating how teachers and students experience their time at music schools in Sweden and Finland. The purpose of this study is to see how teachers and students in both countries see their education, with their structural differences. LÄS MER

  4. 4. Notskrift – En akilleshäl? : En observationsstudie i att undervisa i noter på elgitarr på kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Andreas Gunnarsson; [2016]
    Nyckelord :sight-reading; electric guitar; video observation; multimodality; design theory perspective; notläsning; elgitarr; videoobservation; multimodalitet; designteoretiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få inblick i hur elgitarrlärare arbetar för att få sina elever att lära sig notskrift. I bakgrundskapitlet beskrivs tidigare forskning om notläsning och notskrift. LÄS MER

  5. 5. Instrumentdöden - vem bryr sig? : udda instruments förutsättningar i musik- och kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Helena Martinsson; [2014]
    Nyckelord :music instrument education; music schools; schools of arts; music teachers; music politics; phenomenology; organization theory; instrumentalundervisning; musikskolor; kulturskolor; musiklärare; musikpolitik; fenomenologi; organisationsteori; Sverige;

    Sammanfattning : The aim of the study was to find out how working conditions in different music schools and schools of arts are, or has been, for teachers on oboe and bassoon, and how the conditions may affect the regrowth of these instruments. The interviews were performed with teachers on bassoon and oboe; two active teachers and one former teacher. LÄS MER