Sökning: "kulturteorier"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet kulturteorier.

  1. 1. DE KULTURELLA FAKTORERNAS INVERKAN PÅ TURISM : - En studie om resemotiv bland medborgare i Förenade Arabemiraten samt Qatar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Abir Stenhammar; Belen Paz Rivero; Linda Svärdman; [2017]
    Nyckelord :United Arab Emirates; Dubai; Qatar; Sweden; motivation studies; push-pull strategy; cultural factors; cultural differences; word of mouth; destination decision making; tourism; Förenade Arabemiraten; Dubai; Qatar; Sverige; motivationsstudier; push- och pull teorin; kulturella faktorer; kulturella skillnader; Word of mouth; destinations val; turism;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har turismen i världen ökat kraftigt, inte minst i Sverige. Turistindustrin står inför många utmaningar och då konkurrensen ökar och avstånden krymper mellan olika länder och världsdelar är det viktigt att beakta de kulturella skillnader som finns och vad vi bör känna till om dessa skillnader när det gäller turism. LÄS MER

  2. 2. Hur bra är de svenska universiteten och högskolorna på att kommunicera till utländska studenter? : En kvalitativ studie om hur utländska studenter uppfattar svenska högskolor och universitets kommunikation inför och under utbytesstudier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Miriam Atmane; Elin Olsson; [2016]
    Nyckelord :multicultural communication; higher education; foreign studies; mångkulturell kommunikation; högre utbildning; utlandsstudier;

    Sammanfattning : Purpose: To create an understanding of how foreign students perceive the communication they receive from universities and colleges before and during exchanges with regard to cultural differences. Theory: The theoretical framework of this study is based on three different theories and prior research. LÄS MER

  3. 3. Handlar det bara om slumpen, egentligen? : En kvalitativ fallstudie om att anpassa reklambudskap internationellt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Anna Bakalarska; Alexandra Schytt; [2015]
    Nyckelord :Marknadskommunikation; Reklam; Reklambudskap; Anpassning; Interkulturell; Kultur; Hofstede; Maktdistans; Osäkerhetsundvikande; Individualism; Maskulinitet; Långsiktig tidsorientering; Eftergivenhet; IKEA;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar fenomenet anpassning av internationell marknadskommunikation. Tidigare studier har visat på att en anpassning av marknadsföring bör göras, speciellt gällande marknadskommunikation (Mooij, 2004). LÄS MER

  4. 4. I kläm mellan kultur, politik och marknad : En undersökning av kulturtidskrifternas roll och status

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Filippa Rogvall; [2013]
    Nyckelord :Kulturtidskrift; Tidskrift; Redaktör; Kulturpolitik; Intervju; Kulturbegreppet; Williams; Kulturindustri; Horkheimer; Adorno; Frankfurtskolan; Birminghamskolan; Hall; Offentlighet; Habermas; Fält; Kapital; Bourdieu; Digitalisering; Demokratisering; Journalistik;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka kulturtidskrifternas roll och status i det svenska samhället idag, bland annat genom intervjuer med verksamma redaktörer på olika kulturtidskrifter. Som problembakgrund presenteras den paradoxala situation som kulturtidskrifterna ställs emot: de anses som viktiga för yttrandefrihet, demokrati och mångfald men blir ändå försummade och underprioriterade inom politik och forskning. LÄS MER

  5. 5. Kulturens påverkan på marknadsföring - en fallstudie av UPS Dubai och UPS Sverige

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Johan Gustafsson; Adam Östling; [2009]
    Nyckelord :Marknadsföring; Kultur;

    Sammanfattning : I vår allt mer globaliserade värld, som kännetecknas av ökad världshandel, integrerade ekonomier och landsgränser som suddas ut, krävs en allt större kunskap om hur länder skiljer sig åt. En marknad som på senare tid, då främst under 2000-talet, varit ledande när det gäller globalisering, teknologisk utveckling och inte minst inom byggsektorn är Dubai, Förenade Arabemiraten. LÄS MER