Sökning: "kulturvetenskap genus"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden kulturvetenskap genus.

  1. 1. Slank – moderlig - välinformerad: En jämförande studie om kvinnoideal under 30-talet ur ett genusperspektiv : En jämförande studie om hur kvinnoideal kommer till uttryck i tidskrifterna Hertha och Husmodern under 1935

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Zilan Leyla Kara; [2022]
    Nyckelord :; ideals; woman; Hertha; motherhood; Husmodern; gender; beauty ideals; the interwar era;

    Sammanfattning : In this research, the women ideals, during the 1930s have been studied based on the content of two women's magazines, Hertha and Husmodern. The purpose of the study was to look in to, how the ideals are expressed in each magazine, how the growing nationalism and the society’s social structure are affected by the design of the ideals, and then concluded in a comparison between the results of the magazines content. LÄS MER

  2. 2. Genusanalys av fyra läroböcker i historia under Lpf 94 och Gy 11 : En analys med särskilt fokus på läroböckernas skildring om tiden efter 1945

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Samuel Raupach; [2021]
    Nyckelord :genusanalys; läroböcker; Lpf 94; Gy 11; genusanalys av läroböcker; analys av läroböcker; genus;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how four history textbooks depict gender by focusing on the textbooks’ descriptions on the historical events after 1945. These four textbooks were all published under the 1994 or 2011 curriculum, which both mentions the importance of education to promote equality and equal opportunity for all students. LÄS MER

  3. 3. En karlakarl till kvinna på Thorönsborg : En studie av ekonomisk modernisering och genus under Ebba Mörners tid som godsägarinna på Thorönsborg, 1909–1943

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Mörner; [2021]
    Nyckelord :Nobility; manorial economy; gender; economic modernization; Thorönsborg; Mörner; Svensk adel; godsdrift; ekonomisk modernisering; genus; genussystem; genuskontrakt; Thorönsborg; Mörner;

    Sammanfattning : The essay examines whether Ebba Mörner's ownership of the estate Thorönsborg reflected an effort to modernize the forms of operation and organization, or whether her management was an expression of social downgrade of Swedish nobility. The topic of this essay is modernization and gender in context of an early, 20th century manorial economy. LÄS MER

  4. 4. ”en kamp på liv og død” : -Ett metaperspektiv på läroböcker, och hur de uttrycker historiekultur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Rolf Johan Alexander Karlsson; [2021]
    Nyckelord :History Culture; Sweden; Norway; Textbooks; Relative tendency; Jörn Rüsen; Historiekultur; Sverige; Norge; Läroböcker; Relativ tendens; Jörn Rüsen;

    Sammanfattning : This study is based on the fact that different groups have different historical frames of references, that are based on a group's unique historical cultural structure, within which the individual operates. Research shows, among other things, that people who are perceived to have had a positive significance for their own nation are sometimes highlighted for political reasons. LÄS MER

  5. 5. Genus i historieundervisning : En intervjustudie från ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Rola Eldgaile; [2021]
    Nyckelord :genus historieundervisning historia;

    Sammanfattning : This study focuses on teachers' statements about gender perspectives in history teaching. The result of the study is that a gender perspective is perceived by the teachings as additional history. In the teachers' statements, it appears that modern history dominates the teaching. The gender perspective is obscured. LÄS MER