Sökning: "kundbaserad prissättning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden kundbaserad prissättning.

  1. 1. Måste gammal frukt slängas? - En empirisk studie om livsmedelsbutikers förhållande till frukt och grönsaker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Åström; Rasmus Platenik; [2016-05-09]
    Nyckelord :Livsmedelsbutik; Matsvinn; Ful frukt och grönt; ICA Kvantum Lerum; Hemköp Vasagatan; Lönsamhet; Kannibalisering; Kundbaserad prissättning; Retail Management; Marknadsföring; Corporate Social Responsibility;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att studera möjligheten för livsmedelsbutiker att utnyttja grönsaker och frukt med ett defekt utseende eller som måste konsumeras inom en snar framtid till försäljning istället för att slängas. Uppsatsen undersöker vidare om det finns intresse för en handel av denna sort samt om butikerna kan finna någon lönsamhet genom försäljningen. LÄS MER

  2. 2. När konsumenten sätter priset : En studie om prissättning på C2C-marknaden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emilia Dahlberg Bielawska; Anton Lööf; [2014]
    Nyckelord :Prissättning; prissättningsstrategi; kostnadsbaserad prissättning; konkurrensbaserad prissättning; kundbaserad prissättning; andrahandsmarknad; C2C-marknad;

    Sammanfattning : Det har genom åren bedrivits en mängd forskning kring prissättning på marknaden där företag är den säljande parten. Den idag växande andrahandsmarknaden, där konsumenter innehar rollen som säljare, har helt exkluderats från forskning kring prissättning. LÄS MER

  3. 3. 13 kronor : En fallstudie på SF Medias prissättning av reklamutrymme på bio ur ett tjänsteperspektiv

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Niklas Lundengård; Ulrik Hollman; [2008]
    Nyckelord :Marknadsföring; Prissättning; Reklamutrymme; SF; Reklam; Bio; Tjänster;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar prissättningen av reklamutrymme på bio. Syftet med uppsatsen är att skapa en djupare förståelse för hur SF Media, vilka är den störta aktören på svensk bioreklammarknad, prissätter reklamutrymmen på bio i praktiken ur ett tjänsteperspektiv. LÄS MER