Sökning: "kunskap och vetande"

Visar resultat 11 - 15 av 39 uppsatser innehållade orden kunskap och vetande.

  1. 11. Aesthetic Experiences and the Miracle of Action : On the Radical Possibility of Art in Teaching and Learning

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Estetiska lärprocesser; Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Petra Lundberg Bouquelon; [2019]
    Nyckelord :aesthetic experience; aesthetic learning; teaching; phenomenology; clown knowledge; not-knowing; unlearning; space for action; homo faber; sustainable teaching; constructive alignment; NPM.; estetisk erfarenhet; estetiska lärprocesser; undervisning; fenomenologi; clownens kunskap; icke-vetande; av-lärande; handlingsutrymme; homo faber; hållbar undervisning; konstruktiv länkning; new public management;

    Sammanfattning : This master essay starts with the author having an encounter with two 14-years old boys who claim that they are Nazis. In a school project where the pupils made films about norms in the society they made a film with a clearly racist and homophobic message. LÄS MER

  2. 12. Är kunskap styrbar? : En idé- och ideologianalys av kunskapsstyrningens betydelse för möjligt lärande i läroplanen för grundskolan, Lgr 11

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Patrik Rosin; [2019]
    Nyckelord :Kunskapsstyrning; läroplan; konstruktioner; mottagare; idealtyp; idé- och ideologianalys; innehållsanalys; textanalys; kunskap; lärande; diskurser; skola; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur kunskapsstyrning kommer till uttryck i läroplanen utifrån ett evidensbaserat perspektiv och vad för form av möjligt lärande som styrningen främjar. I uppsatsen används kunskapsstyrning mot evidensbaserad praktik som teori och idealtyp för att undersöka läroplanens styrning av kunskap och vad det främjar för möjligt och eftersträvat lärande. LÄS MER

  3. 13. Intuition - Begreppsanalys och tillämpning i samband med sjuksköterskans beslutsfattande vid vård av patient med postoperativ smärta

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Annika Arthursson; Sofie Luvö; [2017]
    Nyckelord :intuition; begreppsanalys; förtrogenhetskunskap; postoperativ smärta; beslutsfattande; bedömning; klinisk blick; expert;

    Sammanfattning : Intuition som begrepp används vanligtvis inte inom vårdvetenskaplig forskning i Sverige, men används internationellt såväl inom vårdvetenskap som inom annan forskning. Studiens syfte är att tydliggöra begreppet intuition och beskriva begreppets tillämpning i samband med sjuksköterskans beslutsfattande vid vård av patienter med postoperativ smärta. LÄS MER

  4. 14. Vet han att han tror? : En studie av Christer Sturmarks kunskapssyn

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Jörgen Säteraas; [2017]
    Nyckelord :religionsfilosofi; epistemologi; christer; sturmark; kunskapssyn; vet; han; att; han; tror; philosophy; epistemology; tro; veta; vetande; nyateism; ateism; atheism; new; kunskapsteori; kunskap; knowledge; tro; vetande; 3.0; upplysning; 21:a århundradet;

    Sammanfattning : The modern swedish atheism is led by Christer Sturmark, chairman of Humanisterna, the swedish humanists. In this essay I study the epistemology of Christer Sturmark to find out on what basis he makes his assumptions about knowledge, faith, belief and his view that scientism is the only way to reach real knowledge. LÄS MER

  5. 15. Tendenser i Centrum för barnkulturforsknings skriftserie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Torun Odlöw; [2016-11-15]
    Nyckelord :Forskningsetik; Maktrelationer; Barnkulturforskning; Historisk förskjutning; Barnsyn;

    Sammanfattning : Uppsatsens kvantitativa del undersökte om det fanns en tendens i CBK:s skriftserie och fann en historisk skiftning i valet av teman, forskningsfrågor och perspektiv. Den övergripande tendensen visar att forskningens ansatser gått från att beskåda barnets fysiska och psykiska utveckling och därmed indirekt söka kunskap om barnperspektivet, till att lyssna till barnet direkt i en strävan att förstå barnets perspektiv. LÄS MER