Sökning: "kunskap som handling"

Visar resultat 21 - 25 av 765 uppsatser innehållade orden kunskap som handling.

  1. 21. “Någon som försöker sälja försäkringar”? : En kvalitativ studie om mottagarens uppfattning av kommersialiseringen av svenska myndigheters externa kommunikation

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Moa Söder; Philip Fallqvist; [2023]
    Nyckelord :Authorities; Reception; Commercialization; Trust; Transparency; Myndigheter; Mottagande; Kommersialisering; Förtroende; Transparens;

    Sammanfattning : Svenska myndigheter agerar utifrån regeringsuppdrag och har i uppgift att informera och influera samhället för allmänhetens bästa (Fredriksson & Pallas, 2018). Myndigheternas sätt att kommunicera ut viktig information till allmänheten har till följd av New Public Management lett till att den offentliga sektorn genomgår en form av kommersialisering (Raftopoulou & Hogg, 2010). LÄS MER

  2. 22. Förändringsmotstånd; vad, varför och hur? : En kvalitativ studie om medarbetares upplevelser av förändringsmotstånd på en tillverkningsindustri

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Isabelle Jacobsson; Julia Jarl Johansen; [2023]
    Nyckelord :Resistance to change; organizational change; employee perspective; middle manager; reason for resistance to change; active resistance; passive resistance; handling of resistance; Förändringsmotstånd; organisationsförändring; medarbetarperspektiv; mellanchef; orsak till förändringsmotstånd; aktivt motstånd; passivt motstånd; hantering av motstånd;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemområde: Organisationer påverkas i stor utsträckning av globaliseringen och den tekniska utvecklingen, något som inte är ett undantag för tillverkningsindustrisektorn. Detta kräver att organisationer ständigt behöver utvecklas för att hålla sig konkurrenskraftiga på marknaden. LÄS MER

  3. 23. ”Jag vill åka med” : En kvalitativ studie om hur människor med fysisk funktionsnedsättning kan inkluderas i en digital mobilitetskontext

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Henrik Bengtsson; Sara Johansson; [2023]
    Nyckelord :Mobility services; Mobility as a Service MaaS ; Information; Minority groups; People with physical disabilities; Inclusiveness; Accessibility; Social sustainability; Mobilitetstjänster; Mobility as a Service MaaS ; Information; Minoritetsgrupper; Människor med fysisk funktionsnedsättning; Inkludering; Tillgänglighet; Social hållbarhet;

    Sammanfattning : MaaS (Mobility as a Service) beskrivs ofta som ett framväxande digitalt koncept för att hantera framtida mobilitets- och hållbarhetsutmaningar. Konceptet är emellertid ett relativt nytt fenomen som fortfarande är i sitt utvecklingsstadie, där fokus har hamnat på att övertyga användare till att välja MaaS över privat fordonsägande. LÄS MER

  4. 24. Föräldrars upplevelse av att ha barn med typ 1-diabetes – En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Felicia Almgren; Faduma Shek Ahmed; [2023]
    Nyckelord :Children; Experience; Type 1 diabetes; Parents; Barn; Föräldrar; Typ 1-diabetes; Upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund Typ 1-diabetes (T1D) är en av de vanligaste kroniska sjukdomar som drabbar barn över hela världen. Det är inte bara barnet som påverkas utan hela familjen påverkas när barn får T1D. T1D innebär livslång egenvård och det är föräldrarna som har det största ansvaret när det gäller barn. LÄS MER

  5. 25. ”Jag förstår mer hur detta med kolonialism är så djupt rotat i oss.” : Det medvetandegörande litteratursamtalet som transformativt lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Nordlander; [2023]
    Nyckelord :litteraturpedagogik; litteratursamtal; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur samtal om litteratur i skolan kan vara en del av ett lärande som gynnar fördjupad förståelse av erfarenheter av exempelvis rasism, diskriminering och de maktstrukturer som upprätthålls av dessa. Skolan framhävs i Läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket 2011a) som en viktig mötesplats för att tillvarata kulturell mångfald, där ovan nämnda erfarenheter kan vara en pusselbit för en lyhörd samexistens i samhället. LÄS MER