Sökning: "kunskapens värde"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kunskapens värde.

  1. 1. Den etablerade kunskapens makt – en studie av icke-västerländsk litteratur i litteraturläromedel för gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Elias Björberg; Jonas Bengtsson; [2021-07-06]
    Nyckelord :läromedelsanalys; icke-västerländsk litteratur; svenskundervisning; postkolonialism; kvantitativ analys; innehållsanalys; performativitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker den icke-västerländska respektive västerländska fördelningen av litteratur i gymnasieundervisningens litteraturstudier. I syfte att utreda på vilket sätt icke-västerländsk litteratur framställs i svenskämnets läromedel studeras tre läroböcker från olika årtionden som behandlar just ämnesområdet litteratur. LÄS MER

  2. 2. Esplanadskolan – ett postmodernt skolpalats vid Årstafältet

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Sofia Sanning; Alexander Eriksson; [2018]
    Nyckelord :postmodernism; eclecticism; elementary school; school; Årstafältet; variation; the unexpected; light; monumentality; monumental school; monument; obelisk of light; postmodernism; eklekticism; mellanstadieskola; högstadieskola; skola; Årstafältet; variation; det oväntade; ljus; monumentalitet; skolpalats; palatsskola; ljusobelisk;

    Sammanfattning : Lördagen den 26:e maj år 2018 sätts första spaden i marken för ett av vår tids största bostadsprojekt. Årstafältet, en i dag lantlig lunga i närmaste Söderort, skall under de nästkommande tolv åren bebyggas till två femtedelar med bostäder och i en avsevärt mer urban kontext erbjuda boende till 15 000 nya stockholmare – ett bostadsprojekt vars omfattning motsvarar hela Nynäshamns befolkning, eller en femtedel av Kungsholmens. LÄS MER

  3. 3. Kunskap och Skolans identitet i Sverige

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kiyomi Nojima Henrysson; [2013]
    Nyckelord :Progressivimen; Instrumentalism; Reformationskristendom; 1919 års undervisningsplan;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att utforska skolans identitet och kunskap genom att undersöka kunskapssynen hos progressivism respektive reformationskristendom. Jag har valt att använda mig av en hermeneutisk undersökningsmetod för mitt arbete för att kunna ge en helhetsbild av och förståelse för de två olika grundperspektiven. LÄS MER

  4. 4. Dokumentation av gamla fall : Dess betydelse för kunskapsöverföring

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Per Albertsson; Olof Andreasson; [2008]
    Nyckelord :kunskapsöverföring; dokumentation; ;

    Sammanfattning : Kunskap i mindre organisationer har historiskt sett spridits via direkt interaktion mellan de anställda. Detta har gjort det svårt för företagen att behålla dess kunskapsbas då anställda har lämnat företaget. En lösning på detta problem är att använda dokumentation. LÄS MER

  5. 5. Kunskapens värde. Mot en dygdepistemologisk position

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Praktisk filosofi

    Författare :Eric Brandstedt; [2007]
    Nyckelord :Meno problem; ; the value of knowledge; ; virtue epistemology; ; Ernest Sosa; ; swamping problem; ; axiology; ; final value; Systematic philosophy; ethics; aesthetics; metaphysics; epistemology; ideology; Systematisk filosofi; etik; estetik; metafysik; kunskapsteori; ideologi; Philosophy and Religion;

    Sammanfattning : "The Value of Knowledge - Towards a Virtue Epistemological Position" The classical question, first posed in Plato's Meno, concerning the value of knowledge constitutes the starting point of this essay. Value analysis has long been neglected in epistemologist's accounts until its re-emergence with the tradition called ?virtue epistemology?, in particular with scholars following Ernest Sosa. LÄS MER