Sökning: "kunskapsåterföring projekt"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden kunskapsåterföring projekt.
1. Kompetensåterföring inom samverkansprojekt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/ByggproduktionSammanfattning : Bakgrund: Samverkan: Samverkansprojekt blir allt mer och mer vanligt för större infrastrukturprojekt i Sverige. I ett samverkansprojekt samarbetar de olika aktörerna för att tillsammans arbeta fram till ett gemensamt mål och dessa projekt har flera fördelar, bland annat ökad transparens och ofta högre kvalitet. LÄS MER
2. Erfarenhetsåterföring i projektbaserad verksamhet : En fallstudie inom Gatuavdelningen, Borås Stad
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Flera aktörer inom byggbranschen påtalar vikten av en väl fungerande erfarenhetsåterföring som skapar förutsättningar till effektivisering och förbättring av metoder och arbetsprocesser. Erfarenhetsåterföring skapar utrymme för tillvaratagande av erfarenheter som vidare kan användas och nyttiggöras i nästkommande projekt. LÄS MER
3. Utveckling av samverkansprojekt i entreprenadorganisationer : Definitioner, affärsmodeller och lärande
Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggandeSammanfattning : Samverkan har internationellt uppmärksammats som en lösning på de utmaningar byggindustrin möter. Utmaningar har tidigare belysts som komplexa processer och idag finns en utveckling där projekten är både större och mer komplicerade, vilket kräver en bättre koordinering av resurser. LÄS MER
4. Kunskapsåterföring i byggproduktion
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Produktionsfasen i byggbranschen består av tillfälliga projektorganisationer, vilket innebär attgrupper integrerats i projektets början för att i slutet splittras och övergå till nya projekt mednya grupper. Lärdomar upptas under projektets gång, men att dokumentera dessa lärdomar ochsprida dessa mellan projekt har varit bristfällig i byggbranschen. LÄS MER
5. Men brukarna då? : Ett förslag på hur arkitektens roll kan utvecklas till att dra lärdom av brukares upplevelser och användning av färdigställda projekt genom kunskapsåterföring
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Landskapsarkitekter i Stockholm, samlades augusti 2015 på en skolgård i Årsta för att protestera mot vad de upplevde som en allt sämre möjlighet att bidra till kvalitativa miljöer. Mer specifikt protesterade de mot att kraven på vinst prioriterades över kvaliteten på de miljöer som byggdes, med effekten att bostadsgårdar, och förskolegårdar blir allt mindre och som de såg det, otillräckliga. LÄS MER