Sökning: "kunskapsbedömning i särskolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden kunskapsbedömning i särskolan.

  1. 1. Det är inget betyg, det är bara ett intyg på att man har gått i särskolan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Midander; Johanna Abelsson; [2016]
    Nyckelord :Betyg; grundsärskola; gymnasiesärskola; likvärdig utbildning; skollag; styrdokument och utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Abelsson, Johanna & Midander, Malin (2016), ”Det är inget betyg, det är bara ett intyg på att man har gått i särskolan” – en studie om betygens betydelse i grund- och gymnasiesärskola (It's no grade, it's just proof of having been in special school”). Speciallärarprogrammet med specialisering mot utvecklingsstörning, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER

  2. 2. Varför ska de lindas in i en bomullsvärld? : En studie om hur idrottslärare resonerar kring betygssättning och kunskapsbedömning på grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Ulrika Ivetun; [2013]
    Nyckelord :Betyg och bedömning; betyg och bedömning särskolan; betyg idrott och hälsa; forskning betyg och bedömning; forskning betyg och bedömning särskolan; grundsärskolan; grundskolan; kommentarmaterial; ny läroplan grundsärskolan; debatt grundsärskolan; massmedia grundsärskolan;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Uppsatsens syfte är att analysera och diskutera hur idrottslärare samt en person som är ansvarig för grundsärskolefrågor på Skolverket, resonerar kring betygsättning och skriftliga omdömen i idrottsämnet på grundsärskolan. Detta ska besvaras genom följade frågeställningar: Hur upplever idrottslärare undervisning och bedömning av kunskap i idrott och hälsa i grundsärskolan? Vilka fördelar respektive nackdelar finns med betyg respektive skriftliga omdömen i grundsärskolan? Vilka antaganden ligger bakom skillnader i kursplanen för idrottsämnet på grundskolan och grundsärskolan? Vad utmärker idrottsämnet avseende bedömning och inkludering i jämförelse med andra ämnen? Vilka ramfaktorer möjliggör respektive begränsar bedömningen av eleverna på grundsärskolan i idrottsämnet? Metod Kvalitativa intervjuer valdes för att få en mer djupgående inblick i hur respondenterna resonerar kring betyg och skriftliga kunskapsomdömen i idrott och hälsa på grundsärskolan. LÄS MER

  3. 3. Bedömning? Kan vi inte bara ha roligt? : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsas bedömningsarbete i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Lars Södergård; Björn Bergström Jonsson; [2011]
    Nyckelord :Assessment; formative assessment; schools for mentally retarded.; Bedömning; Bedömning för lärande; formativ bedömning; summativ bedömning; idrott och hälsa i grundsärskolan; grundsärskolan; särskolan; betyg; Lgr 11; Lpo 94; dokumentation; pedagogisk dokumentation.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur lärare i idrott och hälsa i grundsärskolan, år 7-10, arbetar med kunskapsbedömning och dokumentation av kunskap. Vidare syftade studien till att undersöka vilken eventuell inverkan Lgr 11 kommer ha på detta arbete. LÄS MER